5 stegsguiden – Kom igång med webinars

Webinar, webcast, Zoom, Google Meet, Skype. Kärt barn har många namn. I den här extralånga upplagan av 5 tips ska vi gå igenom några saker att tänka på innan du ställer dig framför kameran.

1. Syfte och effekt

Det tipset har du aldrig fått förut va? Skämt åsido, ta en rejäl funderare på varför ni ska ha ett webinar. Att bara ersätta ett fysiskt möte duger inte som svar här. Ska ni ge ett första intryck inför potentiella kunder? Behålla kontakten med gamla kunder? Skapa engagemang inför en produktlansering? Sprida samhällsviktig information? Välj ett tydligt syfte och dela sedan in alla efterkommande tankar i effekter, bieffekter och bonus. Ert syfte bör också vara direkt kopplat till målgruppen. Är målgruppen till exempel “nya kunder” är det svårt att komma undan att syftet blir ett första intryck. En önskad effekt är att de börjar känna till ert varumärke, en bieffekt att de faktiskt tycker om er och en bonus om de köper det ni erbjuder.

2. Ta fram ett koncept. Följ det.

Efter att ni valt ett syfte kan vi gå vidare. Då har vi en ledstjärna som vi kan bygga vårt koncept ifrån. Ert koncept för webinaret bör innehålla tankar kring format och utseende.

Formatet kan vara allt från ensam person framför webbkamera, föreläsare med powerpoint, filmvisning, runda bordet-diskussion eller studioprogram. Beroende på vad ni vill uppnå har olika format olika för- och nackdelar. Det finns ett oändligt antal format och hybridformat, så låt syftet guida er här. Siktar ni på ett första intryck kanske ni göra presentationer av era medarbetare och er produkt.

Utseendet är det som hjälper er publik att tolka ert budskap. En ledig organisk stil, där webcasten känns som en förlängning av tittarens vardagsrum skapar en intim och vänlig känsla. Perfekt för en diskussion om nysläppta tv-spel men kanske direkt olämplig om det handlar om smittskyddsåtgärder. En polerad talare i kostym på ett tom scen är bra för att presentera en ny säljstrategi internt men kanske inte det bästa utseendet för att dela växttips. Här är det tillåtet att experimentera, men fokusera på att göra något som ni kan göra med era rådande förutsättningar och gör det bra. Ska man grovt generalisera kan man säga: Hellre en välförberedd person som pratar framför sin webbkamera än en någon som improviserar på en fallfärdig och dåligt belyst scen.

3. Bjud in (flera gånger).

Skicka ett inbjudningsmail där ni lämnar information om vad ni ska prata om, längd på webinaret och ifall det finns möjlighet att ställa frågor. Se till att ni gör det riktigt enkelt att anmäla sig. Helst ska det räcka med att tittaren fyller i sin e-post. En fördel här är att ni samlar i e-postadresser som ni kan kontakta längre fram (Tänk på GDPR!). Under tiden fram till seminariet, skicka ut några påminnelsemail. Interagera och samla gärna in frågor under den här tiden för att bygga engagemang.

4. Själva sändningen

Hur själva sändningen går till beror på ert syfte och koncept. Handlar det bara om att få ut samhällsviktig information helst igår kan den bästa sändningen vara en karismatisk expert framför en webbkamera (fördelaktig placerad vid ett fönster, för ljussättningens skull). Handlar det om en produktlansering av en avancerad ny teknisk produkt kanske en full studiouppsättning med påkostad ljussättning och högupplösta kameror kan vara önskvärd. Är sändningen till för att skapa dialog bör krutet läggas på att ha en fungerande frågelåda under sändningen. Vi skrivit bra tips om intervjuer och filmning i länkade artiklar.

Har ni en komplicerad del av webinaret som verkligen inte får gå fel? Fundera då på om ni inte ska förinspela det. Se vår enkla guida för att filma själv här. Efter den förinspelade delen kan ni med fördel ha en live-del där publiken kan ställa frågor.

Håll seminariet kort! Sikta på 30 minuter. Allt annat måste argumenteras för!

5. Spridning

Okej, så ni har valt syfte, format, riggat en snygg studio och sänt ut till 100 deltagare som kommit med smarta frågor. Vad gör ni nu då? Lägger upp allt i sin helhet på YouTube? Tro det är eller ej så är risken stor att väldigt få väljer att sitta igenom era 30 minuter i efterhand. Känslan av live ska inte underskattas och den dör direkt när sändningen är slut. Fundera istället på vilka guldkornen är i er sändning. Klipp ut dessa och släpp som separata filmer. Kanske är ögonblicket precis då ni visar upp den nya produkten, eller när ni sätter det perfekta svaret på en klurig fråga rätt att sprida ut? Kanske går seminariet att klippa ner till formatet 5 tips?

Kontakta oss gärna om ni har frågor eller vill ha hjälp med webinars.

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.