Filmproduktion i 5 enkla steg

Din organisation eller företag har fattat beslut om att börja använda er av film i er kommunikation och ni funderar på vad som är bra reklam. Men hur går ni tillväga för att börja arbeta med filmproduktion på ett strategiskt och effektivt sätt? Här är en guide om fem enkla steg på vad du ska tänka på när du sätter igång.

1. Förproduktion

Förproduktion. Så kallas den fas som pågår innan själva filmningen sätter igång. Förproduktionen är ett viktigt steg i processen eftersom det ger en tydlig överblick så att det blir lättare att förklara för andra som vill vara med och hjälpa till eller för de som ingår i filmteamet. Det finns flera olika nivåer att förproducera en film på, men generellt kan man säga att ju mer du kan bestämma i upplägget av din storytelling och  förproduktionen desto lättare och smidigare blir själva inspelningen och klipparbetet. I det här stadiet är det bra att börja med ett filmmanus och en referensfilm för att lättare kunna kommunicera din idé till andra inblandade. I vissa fall kan det till och med vara bra att ta fram en storyboard eller ett bildmanus för att också ha ett visuellt hjälpmedel under produktionen. I förproduktionen bestäms allt från vad som ska sägas, vilka som ska vara med i filmen, både bakom och framför kameran, samt även inspelningsplatser och när det är dags för att filma.

Vi på Populate, som contentbyrå, som har erfarenhet av att arbeta med filmproduktion vet att det kan vara svårt att göra film på egen hand – men ibland till och med ännu svårare att göra film tillsammans med andra, eftersom visionen då behöver förklaras och förankras med alla inblandade. Vårt goda råd här är att ner lägga tid och resurser på förproduktionen, då kommer ert arbete förenklas avsevärt.

Ett  tips är att läsa en annan artikel i kunskapsbanken av Anders Land, vad är en bra story?

Ett annat tips är Kamran Ghodsis artikel om att berätta i film.

2. Filmutrustning

Filmutrustning. Dyr utrustning kommer inte att göra din film bättre innehållsmässigt men det kan däremot göra att filmen blir mer visuellt tilltalande om det görs på rätt sätt. Många gånger räcker det med en mobiltelefon eller annan mindre filmkamera. En bra sak att tänka på dock, är att kameran har en ljudingång för anslutning av en extern mikrofon. Ofta är det som är viktigast i filmproduktioner nämligen ljudet. Speciellt om filmens huvudsakliga innehåll är tal.

Om du vill använda din smartphone så behövs ibland en adapter, då är ett tips att skaffa en Røde SC6-adapter där det går att ansluta hörlurar och upp till 2st ”myggor” (små clip-on mikrofoner för filmning) som är jättebra för inspelning av intervjuer mm.

Stativ

Ofta behövs inget ”värsting-stativ” för jättemycket pengar, utan ett vanligt filmstativ räcker gott och väl eftersom det endast ska klara av att bära en telefon eller liknande.

Om ni använder en mobiltelefon eller smartphone för att filma med är appen ”Filmic pro” en jättebra app att använda. Där ges det större frihet och det går dessutom att ställa in kameran manuellt vilket är att föredra när man filmar med mobiltelefon som annars ställer in sig automatiskt. Det går även bra att använda den inbyggda kamera-appen. Ett tips då är att trycka och hålla ner (Iphone) på det ställe man vill filma på skärmen för att låsa fokus och exponering på bilden så att den inte pulserar i fokus eller vandrar mellan att vara för ljus och för mörk.

Ljus / lampor

Att ha lampor är inget måste men det hjälper ofta att ha goda ljusförhållanden när man filmar. Bilden blir klarare och skarpare då och det ser helt enkelt ofta mycket bättre ut. Om du inte har tillgång till lampor så går det bra att använda t.ex. ett stort fönster som ljuskälla. Om det är väldigt växlande väder så kan det dock ibland vara svårt att få en film som inte varierar mycket mellan mörkt och ljust. Därför, om möjlighet finns, så bör också även inspelning inomhus planeras efter väderleksrapporten.

I korthet kan man säga att det är bra att vara medveten om vad för ljus eller utseende man är ute efter. Och att man sedan försöker hitta en plats som liknar det man har tänkt sig. Om det t.ex. är känslan ”ljust och fräscht” som eftersöks är det jättebra om den miljön redan finns där man spelar in, som exempelvis ett stort rum med stora fönster och fin inredning.

3. Kommunicera sin idé

Ofta när man gör film så görs det tillsammans med andra där en ansvarig person har en idé om hur slutresultatet ska bli. Generellt gäller att desto fler personer som är involverade i produktionen desto viktigare blir det att alla har en gemensam samsyn. Då är det viktigt att kommunicera sin idé på ett sätt så att alla jobbar mot samma mål. Överkommunicera gärna vart du vill och hur du planerar att ta dig dit. När alla är medvetna och jobbar mot samma mål så blir det både lättare att få feedback och ta hjälp från utomstående. Inkludera gärna flera för att få fler olika perspektiv. Var specifik och tydlig för att få med dig alla i teamet och vi lovar att din film kommer att bli så mycket bättre och mycket roligare för alla.

4. Var flexibel

Se några scenarion framför dig. Du har planerat i månader och det börjar närma sig inspelningsdagen. Ponera att planen är att filma en liten pojke utomhus med klarblå himmel och fint väder för att visa upp en nybyggd skola i bakgrunden. Men när inspelningsdagen kommer så hällregnar det och den där nybyggda skolan som ni så stolt ville visa upp, ser inte alls lika föredömlig ut som i storyboardet. Eller var planen att filma mörker utomhus men att inspelningsdagen infaller sommartid då det inte alls blir sådär mörkt som ni skulle ha det? Kanske hade ni planerat att filma i ett speciellt rum. Men när ni dyker upp på plats, visar det sig att det byggs om i rummet bredvid och bankandet låter högt in till det utvalda rummet. Det är några scenarion som, hur olyckligt det än är, faktiskt kan dyka upp. Då gäller bara en sak: du måste kunna vara flexibel och pragmatisk. Ha ett öppet sinne, fråga dig hur ni kan hitta en annan lösning för att komma vidare och vad som behövs för att komma så nära det utsatta målet som möjligt. Ha tålamod och var beredd på att många saker är svåra att få till i verkligheten till skillnad från i ett skrivet manus. Du kanske behöver filma inomhus istället eller återkomma en annan dag när det är bättre väder för att komplettera med ”klippbilder” på skolan. Är du flexibel löser sig även de mest oförutsägbara av situationer!

5. Efterbearbetning / Klippning

Sista steget. Du har filmat allt som du skulle och nu är det dags att föra över materialet från din kamera eller mobiltelefon till en dator för att kunna börja arbeta med det. Här finns otaliga mängder metoder för att föra över dina filmklipp till en dator (och även flera bra klipp-program till smartphones som t.ex. ”iMovie” på Iphone och ”Adobe Premiere Clip”).

Men det absolut bästa tipset när det kommer till klippning är att hålla god ordning på materialet. Gör en mappstruktur där du sorterar allt material per dag och per kamera/media. Sen om du vill är det även bra att sortera dem i olika scener och/eller om det rör sig om intervjuer eller klippbilder. Den kan det även vara bra att lägga in mappar med olika typer av grafik som t.ex. logotyper, stillbilder och övrigt material. Ordning och reda är din absolut bästa vän när det kommer till filmklippning!

Musik

Musik kan tillföra mycket när det kommer till film. Nästa gång du ser på film så prova att hålla för öronen under en storslagen dramatisk scen eller en jätteromantisk scen och se om du fortfarande tycker att de påverkar dig på samma sätt. Ibland ska musiken inte märkas, utan endast komplettera vad vi ser för att leda tittaren i rätt riktning. Ett bra tips att ha med sig oavsett om musiken ska stärka en scen eller knappt märkas i bakgrunden är att alltid tänka på att musiken inte överröstar det prat/tal som finns med i filmen mellan skådespelarna. Tal måste alltid höras högt och tydligt oavsett stämning.

Om du vill veta mer om filmmusik så kan du dessutom läsa Christopher Liljebäcks artikel om hur Pixar väljer att arbeta med temamusik i deras filmer. Intressant läsning!

Slutligen, varmt lycka till med ditt filmskapande! Har du frågor är du alltid välkomna att prata med oss på Populate Kommunikationsbyrå.

16.08.2018

Christopher Liljebäck

Varför filmmusiken i Pixarsfilmer får oss att gråta

”Människor kommer med tid inte komma ihåg vad du säger eller vad du gör – de kommer komma ihåg vilken känsla du gav dom.” – Matthew Luhn, manusförfattare, Pixar Studios. Hands down. Jag grät när jag såg Toy Story 3 på bio, jag var 27 år. Jag grät även till filmen UP! Kanske även en tår i Finding Nemo. Jag är helt säker på att jag inte är ensam, för det är fantastiska filmer och även ett otroligt hantverk. Men är det verkligen så rörande att få följa ett gäng levande leksakers äventyr eller en animerad guldfisk på jakt efter sin försvunne son? I denna artikel tar jag upp ett avgörande element som är en av orsakerna till att dessa filmer lyckas skapa så mycket känslor hos oss som tittar.

Läs mer...

25.05.2018

Kristine Melin

Varför ska man ha med en regissör?

Ok. Du har definierat målet. Din organisation har landat i hur ni ska förmedla er och till vilka. För exemplets skull säger vi att ert företag har ett rekryteringsbehov och har valt att göra en röstinspelning där två av medarbetarna berättar om arbetsplatsen. Deras röster ska kompletteras av klipp där vi ser personerna i fråga på arbetsplatsen i samröre med kollegor och djupt koncentrerade på sina respektive uppgifter. Lätt som en plätt. Eller?

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.