Försök att ha sönder något!

Framsätena i saab 900, oxblodsrött fejksammet, svart ratt och gula mätare.

Den här artikeln kommer att handla lite om bilar, men försök ta dig igenom den ändå. Jag lovar att det finns en poäng om kommunikation i slutet.

Jag är privat lite vad man skulle kunna kalla “pryltokig”. Inte på det sättet som de flesta 30-åriga män – att jag älskar den senaste tekniken – utan att jag helt enkelt är fascinerad av prylar i allmänhet. Gärna äldre prylar, som går att ta isär och förstå. För att hålla övriga saker i lägenheten fredade från min fruktade skruvmejsel har jag därför köpt en äldre bil. Den är i princip helt mekanisk och det mesta funkar enligt principen “hjul snurrar på annat hjul” eller “pinne trycker på annan pinne”. Det här gör att det räcker med att ta isär något och titta på det en stund för att förstå hur det funkar (eller inte funkar).

Det här tänket försöker jag ta med mig när jag håller utbildningar om hur man skapar innehåll för webben. För i mitt arbete är en webbplats inte helt olikt en bil – den består också av olika system. System för att publicera, strukturera och dekorera innehåll.

Vid en “klassisk” utbildning samlar man ihop sina kunskaper, stämmer av det med vad som hänt senast i form av utveckling och sätter ihop mer eller mindre en checklista med vad deltagarna måste kunna för att kunna använda systemet. Man ska kunna publicera texter och bilder, lägga till metadata, få det att se tjusigt ut och publicera. I slutet av föreläsningen ges deltagarna “läxor” som är baserade på checklistan: “lägg upp en ny sida med en bild och film”, “testa att göra ett köp” eller “kika på din annons i mobilen”. Men i slutet av checklistan lägger jag alltid till en viktig punkt: “försök att ha sönder något.”

Att saker slutar fungera, inte ser ut som vi vill eller ger oss ett felmeddelande är nämligen inte alltid dåligt. När något ”går sönder” är det oftast någon av de digitala motsvarigheterna till ”hjulen” eller ”pinnarna” som lossnat. Vi kan då ”öppna huven”, eller dess digitala motsvarighet ”inställningsmenyn”, försöka se om vi kan hitta vad som lossnat och på det här sättet förhoppningsvis få en förståelse för varför systemet fungerar som det gör. Har vi dessutom kört systemet så hårt att det gått sönder kan vi lära oss dess begränsningar och vad vi kan och inte kan göra. Fördelen med digitala system är också att de oftast går att reparera utan att åka förbi Biltema…

Genom att lära oss hur systemen fungerar och hur vi fixar de vanligaste felen själva tror jag att vi kan bli bättre och modigare kommunikatörer.

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

01.03.2023

Theresa von Hofsten

Hur kommunicerar ett av världens främsta sjukhus?

Vi fick en pratstund med Sanne Jonsson på Karolinska universitetssjukhuset om värdet av kommunikation i vården.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.