16.08.2018

Tim Vågbratt

Filmproduktion i 5 enkla steg

Din organisation eller företag har fattat beslut om att börja använda er av film i er kommunikation och ni funderar på vad som är bra reklam. Men hur går ni tillväga för att börja arbeta med filmproduktion på ett strategiskt och effektivt sätt? Här är en guide om fem enkla steg på vad du ska tänka på när du sätter igång.

Läs mer...

16.08.2018

Christopher Liljebäck

Varför filmmusiken i Pixars filmer får oss att gråta

”Människor kommer med tid inte komma ihåg vad du säger eller vad du gör – de kommer komma ihåg vilken känsla du gav dom.” – Matthew Luhn, manusförfattare, Pixar Studios. Hands down. Jag grät när jag såg Toy Story 3 på bio, jag var 27 år. Jag grät även till filmen UP! Kanske även en tår i Finding Nemo. Jag är helt säker på att jag inte är ensam, för det är fantastiska filmer och även ett otroligt hantverk. Men är det verkligen så rörande att få följa ett gäng levande leksakers äventyr eller en animerad guldfisk på jakt efter sin försvunne son? I denna artikel tar jag upp ett avgörande element som är en av orsakerna till att dessa filmer lyckas skapa så mycket känslor hos oss som tittar.

Läs mer...

25.05.2018

Kristine Melin

Varför ska man ha med en regissör?

Ok. Du har definierat målet. Din organisation har landat i hur ni ska förmedla er och till vilka. För exemplets skull säger vi att ert företag har ett rekryteringsbehov och har valt att göra en röstinspelning där två av medarbetarna berättar om arbetsplatsen. Deras röster ska kompletteras av klipp där vi ser personerna i fråga på arbetsplatsen i samröre med kollegor och djupt koncentrerade på sina respektive uppgifter. Lätt som en plätt. Eller?

Läs mer...

27.04.2018

Tim Vågbratt

Fyra saker filmklippare vill säga till beställare

När inspelat material hamnar på klippbordet är det klipparens jobb att redigera det inspelade materialet, från manus, storyboard och en massa klipp, till en färdig film värd att se på. Jag kommer alltid, utifrån de förutsättningar jag fått på mitt bord, att göra mitt yttersta för skapa ett slutresultat som uppnår bästa möjliga effekt i din kommunikation. Men ett sådant resultat kräver ett bra samarbete och det här är mitt sätt att säga vad jag tycker är viktigt.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.