GÄSTSKRIBENT: Så jobbar kompositören med musik till film

Jag har många gånger hört att den bästa musiken till film är den ingen märker men ändå påverkas av. Historien kommer först och musiken i andrahand. Det stämmer till viss del, men jag skulle vilja hävda att det inte är en universell sanning. För att vara helt ärlig så kryper musik till rörligt media oftast in i våra medvetande genom en ”bakdörr”. När musiken är fel, för allmän eller helt uteblir så saknas något och berättelsen blir lidande. Musik är ett stort intresse för många människor. Melodier kan slå an en sträng inom oss mer eller mindre medvetet. Med det sagt är också valet av när musik ska höras och inte väldigt viktig.

Ledmotiv och tekniker

Ett missförstånd med musik till film är att den enbart skulle vara till för att stärka upplevelsen. Musiken kan hjälpa narrativet massvis men den kan också skapa en berättelse i sig själv när den fungerar. Det vanligaste och mest kända greppet att ta till är förstås ledmotiv så kallade teman. Ledmotiv, eller Leitmotiv som Wagner kallade det, är en teknik att associera stämningar, personer, händelser, platser och så vidare genom att återge en melodi, rytm eller instrumentation. Troligen känner ni alla redan till en massa kända teman, från barnsben fram till nu. De riktigt bra och träffande ledmotiven är närmast att likna vid hitlåtar som stannar kvar i medvetandet väldigt länge. Ibland glöms de bort men när de hörs så kommer en ihåg direkt.

Bortsett teman så finns det andra tekniker som kan användas. En teknik som vi filmkompositörer använder är att med musiken gå före handlingen. Detta kan ske så långt som 30 sekunder innan sagda händelse sker och om det görs på rätt sätt kan det vara just det som får en tittare att på allvar sugas in i filmen. Helt enkelt kan musiken vägleda, få tittaren att minnas och även att förstärka.

Skräddarsydd musik

Inom beställningsfilm finns det idag mycket kvar att göra med musiken. Inte sällan ägnas rätt lite tid åt musiken och ganska enkla lösningar används såsom att lägga in glad musik i scener där det är tänkt att tittaren ska bli glad etc. Det är inte fel förstås men det finns en sorts musik idag som översköljer Youtube och sociala medier. Jag pratar om svulstiga och trillande pianostycken eller enkla stämningshöjande synthmattor som har som mål att förhöja. Det är musik som inte nödvändigtvis är dålig, men väldigt ofta saknar själ och engagemang. Ibland fungerar den dock förvånansvärt bra, så det är viktigt att förstå att det inte alltid behövs läggas krut på skräddarsydd musik. Trots det råder ingen tvekan om att en film (oavsett genre eller ämne) som ska nå en högre höjd kräver att en kompositör sätter sig och skräddarsyr musiken.

bild på kassettband med texten "När musiken är fel, för allmän eller helt uteblir så saknas något och berättelsen blir lidande. Musik är ett stort intresse för många människor. Melodier kan slå an en sträng inom oss mer eller mindre medvetet. "

Mickey Mousing

Fler tekniker än de redan nämnda finns såklart. I mina många filmer jag gjort musik till så har jag fått chansen att använda mig av många. Mickey Mousing är, tro det eller ej, ett begrepp vi använder oss av. Det härstammar från de gamla Mussepiggfilmerna där musiken synkroniseras med det som sker i bild, exakt. Ni har alla sett det i animerad film, men det sker även i annan film också. I King Kong (den äldsta versionen) användes Mickey Mousing friskt på ett sätt som sedan blivit vanligt i många filmer. Det är lätt att använda Mickey Mousing i komedi, men faktum är att det är en teknik som fungerar bra också i andra fall, kanske lite mindre uppenbart bara. I beställningsfilm kanske inte Mickey Mousing är det första som används då tekniken kan ge en smått förhöjd känsla men det är sanning i modifikation. Det går nämligen att använda sig av Mickey Mousing för att skapa en framåtrörelse eller antyda eftertanke. Om musiken rör sig i samma takt som någon person går eller springer så kan musiken skapa stressen som personen/karaktären upplever eller jobba emot det för att uppmana till eftertanke. Tänk er ungefär på samma sätt som slowmotion används för att skapa en effekt.

Guldbaggen 77 år efter

Avslutningsvis så är det väldigt lätt att underskatta filmmusikens betydelse, men det är också ett av de största felen som sker idag inom svensk filmindustri. Det är allmänt känt att svensk musikexport är framgångsrik men filmmusiken är eftersatt. Guldbagge för bästa filmmusik kom 77 år efter det fanns en Oscar i samma kategori. Men något stort har hänt det senaste decenniet där högskolor på allvar börjat utbilda morgondagens filmkompositörer och universitetsutbildningar i filmmusik är populära.

hörlurar vid iPhone

Vi är bra i Sverige

I mitt första Hollywoodjobb så märkte jag tydligt att vi i Sverige inte alls ligger efter amerikanska kollegor men resurserna är mindre. Inom svensk beställningsfilm satsas det egentligen bara stort på musiken vid ett tillfälle; om det ska licensieras en hitlåt för bruk i filmen. Det är också så att regissörer många gånger ser på beställningsfilm annorlunda än de ser på dramafilm. Det tror jag i grunden är fel. Oavsett vad som ska berättas så kan det göras bättre, starkare och ge ett längre intryck om musiken är rätt och berättar en egen berättelse i sig själv.

Simon Kölle är filmkompositör, filmproducent & ordförande i föreningen Musik i Film. Här kan du läsa mer om Simon: IMDB

Vill du läsa mer om musik till film? Vi har även berättat om varför musiken i Pixars filmer får oss att gråta.

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artiklar om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.