Animerad film eller inte – det är frågan?

Den fina med animerad film är att kringgå verklighetens begränsningar för att visualisera det som inte är möjligt på annat sätt, bara fantasin sätter gränser.

Att titta på film behöver inte bara handla om underhållning. Video är ett kraftfullt kommunikations- och utbildningsverktyg vars användning ökar från år till år. Tack vare internet och streamingtjänster finns oändliga mängder information bokstavligen med ett knapptryck bort och vi har aldrig haft bättre förutsättningar att lära oss. Och lära vill vi. 

Men frågan är – Hur förklarar man något som är svårt på ett lätt sätt? 

Från minsta celldelning till största galax

Den fina med animerad film är att det låter oss kringgå verklighetens begränsningar för att visualisera det som helt enkelt inte är möjligt på annat sätt. Nästan som magi kan vi se hur en liten cell delar sig för att en sekund senare befinna oss i en av universums största galaxer.

Det är en klyscha av en anledning men här är det verkligen bara fantasin som sätter gränser. Med alla möjligheter till hands blir den svåra frågan istället – Vad är bäst för ändamålet, och hur säkerställer vi att informationen är tydlig och lätt att förstå?

Från skolbänken till YouTube

Ta en sekund och dröm dig tillbaka till skoltiden. Du kanske satt som på nålar, redo att suga upp varenda fragment av kunskap du kunde få. Eller så kanske du var en av dem som hittade på hyss så fort läraren vände ryggen till för att rita på tavlan.

Oavsett vad du gjorde minns vi alla doften och ljudet av whiteboard-pennor eller kritor mot tavlan. Tålmodigt såg vi på när läraren ritade och i detta analoga buffringsmoment, väntade vi på att få lära oss något nytt.

Troligtvis är detta en situation vi alla känner igen och direkt kopplar till lärande. Därför blev det en naturlig övergång från skolbänken till YouTube, i början av 2010-talet då RSA Animate började poppa upp. Från att förklara hur världsekonomin hänger ihop till hur cancer fungerar, har kanalen via pedagogiska whiteboard-animationer tacklat några av de mest komplicerade ämnen som finns. Under decenniet som gått har mängder av denna typ av informationsfilmer producerats – både av RSA själva och andra. Jag har självt haft fingrarna i en och annan Whiteboard-produktion.

Exempel från RSA ANIMATE:

En ny typ av undervisande informationsfilm

Faktum är att denna typ av undervisande informationsfilm i whiteboard-stil blev ett vedertaget grepp under en lång tid. Men nu har animationsvärlden lagt studentmössan på hyllan för länge sedan och det har blivit dags att lämna skolmiljön för att hitta nya, mer intressanta, sätt att skapa film som agerar bärare av kunskap och information. 

YouTube-kanalen Kurzgesagt, som rakt översatt från tyska betyder Kort sagt, (eller summan av kardemumman om man har en läggning för ordspråk) har tagit denna typ av filmer ett steg längre. På samma sätt som RSAhar de en tydlig, etablerad stil med färg, form och en berättarröst med hög igenkänningsfaktor. 

På ett par minuter kan du lära dig om otroligt komplexa ämnen. Från strängteorin till CRISPR. Men även mer abstrakta tankar och frågor som: ”Vad gör saker vackra?” och ”Är du verklig?” Med en klockren slogan “in a nutshell” är det precis det de gör. Förklarar komplicerade ämnen i ett nötskal.

Att i princip varenda person på vår planet (med en dator och lite fantasi) kan skapa en film och sprida kunskap är en fantastisk möjlighet tack vare den globala digitala uppvärmningen. Men när fler händer kan skapa innehåll gör det också att ett högre värde sätts på kvalitet än tidigare för att kunna sticka ut i det ökända mediebruset.

Exempel från KURZGESAGT:

NÄR ska man använda animerad film?

Precis som många aspekter i filmskapande så måste också denna fråga besvaras så objektivt som möjligt. Att svara på när animerad film är den rätta vägen att gå är lite som att fråga: ”Hur långt är ett snöre?” – Det beror helt enkelt på.

Oavsett vilken typ av film som skapas kommer den ses av en subjektiv publik. Budskapet – d.v.s informationen som ska förmedlas – är alltid det som ska stå i rampljuset i en filmproduktion. 

Vissa kanske kopplar begreppet ”animerad film” till information och utbildning, medan andra tänker på tecknad film för barn. 

Tyvärr är de fördomar som finns för animation som medium lika vanliga i företagsfilm som i Hollywood. Brad Bird är en av de mest erkänt skickliga regissörer som arbetar idag. Han har gjort filmer som Incredibles (1 och 2), The Iron Giantoch Ratatouille. Men han har även gjort Mission Impossible: Ghost Protocol och Tomorrowland. En ambidextriös filmskapare som lyckats i båda världar och kan därför ta beslut om medium och teknik utifrån vad som passar storyn bäst.

Under hans karriär har Brad fått frågan om animationgenren tillräckligt många gånger att kläcka ur sig detta citat:

“People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but animation is not a genre. And people keep saying, ‘The animation genre.’ It’s not a genre! A Western is a genre! Animation is an art form, and it can do any genre. You know, it can do a detective film, a cowboy film, a horror film, an R-rated film or a kids’ fairy tale. But it doesn’t do one thing. And, next time I hear, ‘What’s it like working in the animation genre?’ I’m going to punch that person!”

Brad Bird, 2010

Förhoppningsvis ett citat med glimten i ögat. Han ser ju ganska snäll ut, men vem vet – får vi höra om ett animations-slagsmål på Oscarsgalan 2019 kanske?

Ska JAG ha en animerad film?

Du som läser det här kanske arbetar i marknadsförings- eller kommunikationsbranschen. 

Eller så driver du en helt annan verksamhet. Men gör du det så är du faktiskt också verksam i den branschen. Att synas, höras och kunna förklara det företaget gör; som individer och som bolag är en nödvändighet för överlevnad idag.

Konsumenter och kunder sätter högre krav än någonsin och har dessutom en betydligt lägre koncentrationsförmåga än tidigare. Att kunna förklara något snabbt och lättförståeligt, på ett tilltalande sätt dessutom, är därför oerhört viktigt.

Det finns dock branscher där animerad film förekommer mer ofta än sällan:

Medicin och Life Science då man vill informera om saker som helt enkelt inte är möjligt att fånga på film

Infrastruktur då man vill visualisera och förklara ett projekt innan arbete inleds eller projekt som tar väldigt lång tid

IT då man vill visa hur sin fantastiska mjukvara fungerar.

Men under åren har vi varit inne och snuddat på nästan alla typer av bolag och branscher. Från filmer som handlar om att strukturera upp rutiner i en HR avdelning till information för föräldrar om hur en ADHD-utredning av deras barn går till. 

CEREB film

Så – ska du ha en animerad film?

Återigen kommer det tillbaka till att hitta det tillvägagångssätt som gör sig bäst för budskapet, målgruppen och ändamålet med filmen. Animation är inte en genre – det är ett medium för att på ett tydligt och lättsamt förklara det som är svårt att förstå!

Om författaren:

Rickard Bengtsson är grundare och Creative Director på Adme AB – en animationsbyrå i Stockholm. Tillsammans med Populate har de producerat animerad film åt myndigheter, internationella storbolag och nationell internutbildning. 

26.04.2019

Kim Johansson

Interna influencers – 5 tips från Södertälje sjukhus

När vi diskuterar employer branding med HR- och kommunikationsansvariga finns det inte sällan en frustration över allt bra som görs i den egna organisationen, men som sällan lyfts fram och kommuniceras till omvärlden.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.