Varför göra en film om ingen hittar den?
HÄR kan du ladda ner Spridningsboken direkt.
70 sidor med allt du behöver veta för att få ut din film på rätt sätt.
Spridningsboken 2.0
Mycket har hänt på två år. I Spridningsboken 2.0 har vi uppdaterat våra rekommendationer och guider för att fungera i den nya digitala världen. Vi går igenom allt du behöver veta. Vilka kanaler ska du satsa på? Hur är det med tillgänglighet? När ska jag lägga upp min film?
Hur väljer man kanal?
Vad ska jag lägga var? LinkedIn har äntligen kommit igång med videoannonsering. Instagram har fixat fler format och TikTok är det senaste på allas läppar. Vi listar kanalerna och ger dig tips på vilken du ska välja och när.
Hur lång ska filmen vara?
Hur långt är ett snöre? Det finns ingen perfekt filmlängd. Däremot finns det statistik på hur länge vi brukar titta och begränsningar i hur långa filmer får vara på olika plattformar. Vi har samlat alla standardlängder på ett ställe.
Vad får folk att dela en film?
Vad som “trendar” ändras snabbt, men det finns ett antal enkla saker du kan göra själv för att maximera chansen att just dina tittare trycker på den eftertraktade Delaknappen.
Vad kostar det?
Hur mycket ska man lägga på köpt annonsering? Och vad kostar en visning egentligen? Hur vet man om pengarna ger effekten man vill ha?
Lär dig tolka resultaten
CTR? VR? CPM? Vad betyder siffrorna och vad står alla förkortningar för? Vilka mått ska du sikta på att maximera och vilka är egentligen onödiga att bry sig om? Vi har, som man så ofta säger, hela listan.
Tillgänglighet
Hur ska man tänka med undertexter nu igen? Vad är skillnaden på inbrända och fristående? Vilken av dem ska man använda på vilken plattform? Vi sitter som vanligt på svaren!