Varför göra en film om ingen hittar den?

HÄR kan du ladda ner Spridningsboken direkt.

70 sidor med allt du behöver veta för att få ut din film på rätt sätt.


Spridningsboken 2.0

Mycket har hänt på två år. I Spridningsboken 2.0 har vi uppdaterat våra rekommendationer och guider för att fungera i den nya digitala världen. Vi går igenom allt du behöver veta. Vilka kanaler ska du satsa på? Hur är det med tillgänglighet? När ska jag lägga upp min film? 

Hur väljer man kanal?

Vad ska jag lägga var? LinkedIn har äntligen kommit igång med videoannonsering. Instagram har fixat fler format och TikTok är det senaste på allas läppar. Vi listar kanalerna och ger dig tips på vilken du ska välja och när.

Hur lång ska filmen vara?

Hur långt är ett snöre? Det finns ingen perfekt filmlängd. Däremot finns det statistik på hur länge vi brukar titta och begränsningar i hur långa filmer får vara på olika plattformar. Vi har samlat alla standardlängder på ett ställe.

Vad får folk att dela en film?

Vad som “trendar” ändras snabbt, men det finns ett antal enkla saker du kan göra själv för att maximera chansen att just dina tittare trycker på den eftertraktade Delaknappen.

Vad kostar det?

Hur mycket ska man lägga på köpt annonsering? Och vad kostar en visning egentligen? Hur vet man om pengarna ger effekten man vill ha? 

Lär dig tolka resultaten

CTR? VR? CPM? Vad betyder siffrorna och vad står alla förkortningar för? Vilka mått ska du sikta på att maximera och vilka är egentligen onödiga att bry sig om? Vi har, som man så ofta säger, hela listan.

Tillgänglighet

Hur ska man tänka med undertexter nu igen? Vad är skillnaden på inbrända och fristående? Vilken av dem ska man använda på vilken plattform? Vi sitter som vanligt på svaren!

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Fördelarna med videoannonsering

Det finns många fördelar med videoannonsering. Synligheten är en av de starkaste, och man bör särskilt tänka på dessa fyra aspekter:

Läs mer...

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Hur bygger man en målgrupp?

När filmens syfte är satt är nästa steg att identifiera målgruppen. Digitala annonsplattformar är mycket väl anpassade för att kunna ta fram en specifik målgrupp och visa annonser bara för den.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Hur sätter man en kampanjbudget?

Att sätta en kampanj- eller annonsbudget kan kännas komplicerat. Det kan också vara svårt att uppskatta vilket resultat en viss budget kan ge eftersom det bestäms av en rad avancerade faktorer. Det är inte nödvändigt att förstå i detalj, men en grundläggande förståelse kan hjälpa er planering.

Läs mer...