Spridningsboken: Hur sätter man en kampanjbudget?

Att sätta en kampanj- eller annonsbudget kan kännas komplicerat. Det kan också vara svårt att uppskatta vilket resultat en viss budget kan ge eftersom det bestäms av en rad avancerade faktorer. Det är inte nödvändigt att förstå i detalj, men en grundläggande förståelse kan hjälpa er planering.

När en annonskampanj läggs upp anger man vad man är villig att betala per dag, eller totalt under den givna annonsperioden, men också hur mycket man är villig att maximalt betala för varje annonsvisning.

När kampanjen sedan är aktiv föregås varje annonsvisning av en realtidsauktion där alla annonser som potentiellt skulle kunna visas slåss om annonsutrymmet. Vilken annons som till slut visas bestäms av vem som varit villig att betala mest samt vilken annons som är mest relevant för användaren, sett till dennes tidigare onlinebeteende.

Alla plattformar ger någon form av uppskattning av vilket resultat ni kommer att nå med en given budget.

Optimera löpande!

Ett vanligt misstag är att tro att ert jobb är klart när kampanjen börjar rulla, när det i själva verket är då ni kan förbättra resultatet mest. Det är inte förrän den första statistiken kommer in som ni kan se hur er kampanj presterar. Det är också bara då ni kan göra de första informerade besluten och börja optimera.

Att optimera sitt maximala annonsbud betyder helt enkelt att ändra det maximala belopp man är villig att betala för en visning, för att nå ett bättre resultat. Annonspriset redovisas ofta som två olika
delar: den faktiska kostnaden och den maximala kostnaden. Den faktiska kostnaden är det du konkret betalar per klick eller visning och den maximala är det högsta belopp du kan tänka dig att betala. Målet med en enkel optimering är att inte ligga med onödigt höga maxbud. Testa att sänka maxbudet så att ni ligger en liten bit över den faktiska kostnaden och se hur det påverkar resultatet. Om ni inte är nöjda med volymen klick eller visningar är det lämpligt att testa att höja maxbudet, eller bredda målgruppen.

Vill du veta mer om spridning?

I vår Spridningsbok kan du läsa mer om hur du bygger din målgrupp, når ut med din film, remarketing och mycket mer!

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.