Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Vid en första anblick kan det kännas viktigare att fokusera på videoannonsering eftersom det direkt genererar många visningar och förhoppningsvis en omedelbart effekt mot dina målsättningar, men det vackra med organisk trafik är att den i princip alltid genererar visningar i relevanta målgrupper. Att din film visas i ett sökresultat är ju direkt relevant för den som sökt och de algoritmer som styr vilka filmer som organiskt rekommenderas till tittare utvecklas nämligen hela tiden mot att rekommendera mer och mer relevant innehåll. Det gör att de filmer som rekommenderas den vägen ofta är just relevanta för tittaren. Detta är särskilt märkbart på Youtube där innehållet på förstasidan och bredvid Youtubes spelarfönster bestäms utifrån en rad faktorer, som bland annat din visningshistorik och ditt surfbeteende. 

Ge mig kvalitativa och väloptimerade filmer så rekommenderar jag de till alla som visat ett intresse för det du erbjuder.

YouTubes algoritm

Just Youtubes algoritm för rekommendation är värd att stanna upp lite extra vid. Denna algoritm är det som styr vad som visas på Youtubes förstasida för en given användare och vad som visas som relaterade filmer efter en visning. Detta kanske inte låter så viktigt, men rekommendationsalgoritmen
är den starkaste trafikdrivande kraften på Youtube. Dessutom är den helt organisk och kan inte påverkas direkt av köpt annonsering. Det gör att de visningar som genereras som ett resultat av algoritmen alltid är extremt relevanta och därmed mycket värdefulla. Här är Youtubes löfte till dig: Ge mig kvalitativa och väloptimerade filmer så rekommenderar jag de till alla som visat ett intresse för det du erbjuder. Det är ett löfte du inte har råd att ignorera! 

Att planera aktivt för organisk spridning

Organisk spridning sker som ett resultat av en engångshändelse, men det mest kraftfulla du kan göra är att planera aktivt för hur du kan göra din kanal anpassad för organisk spridning. Det är dels ett tekniskt arbete med optimering, som vi går in i detalj på i Spridningsboken, men också ett mer långsiktigt planeringsarbete för hur du löpande ska kunna bygga upp en återkommande tittarskara. Med en stark kanal behöver du inte börja från scratch med varje uppladdning av en film, utan kan förlita dig på en redan uppbyggd publik som känner sig hemma med det din kanal erbjuder. 

Vikten av en stark kanal 

I en värld av rörlig media där bruset växer för varje dag och där utbudet av film är i princip oändligt, blir publiken på Youtube och sociala medier alltmer kräsna. När det gäller sociala medier väljer vi aktivt ut vad
vi vill se i våra flöden genom de personer eller varumärken vi själva väljer att följa. På Youtube gör vi detsamma genom de kanaler vi prenumererar på och det tittarbeteende som format det innehåll som rekommenderas till oss. 

För att kunna kommunicera effektivt som varumärke under dessa förutsättningar måste man bygga en stark kanal och vara villig att investera i ett långsiktigt arbete.
Här finns det inga genvägar. Att bygga en kanal kräver resurser, dedikering, strategi och disciplin. Men vinsterna är också mycket stora. Det är därför vår rekommendation är att först och främst tänka långsiktigt med de ägda kanalerna, där det är mycket mera värt att producera enklare innehåll löpande än stora produktioner sporadiskt. 

Kan du bli en expert? 

Det bästa ni kan göra i form av långsiktigt kanalarbete är att sträva mot att etablera
er som en expertkanal, om det är möjligt för er typ av verksamhet. En expertkanal är en kanal som kontinuerligt rankar högt i ett smalt ämnesområde och som därigenom plockas upp av algoritmer och bygger en stark följarskara. Ett exempel som vi redan nämnt från sociala medier är Tasty by Buzzfeed för recept. Ett exempel på Youtube är The Verge som byggt upp en stark följarskara bland de som är intresserade av nyheter från teknikvärlden. Om ni har en nisch där ni kan fylla någon typ av expertroll finns det oerhört mycket att vinna genom att bygga en kanal dit er målgrupp vänder sig för att få inspiration och kunskap. Det är också den typ av innehåll som genererar långa visningstider. Titta till exempel på Bauhaus kanal ”FixarTV”. Kanalen har bland annat en 37 minuter lång film om hur man bygger en yttervägg. Filmen har nära 300.000 organiska visningar. 

Att agera som en expertkanal kan vara en mycket stark och framtidssäker strategi, särskilt om du är snabbare på banan än dina konkurrenter. Om ni driver en frisörsalong, varför inte ha ambitionen att bygga den bästa Youtube-kanalen om hårupp- sätningar? Om ni säljer städprodukter, varför inte skapa den bästa sociala kanalen för enkla städtips och lifehacks? Sannolikheten är mycket stor att en sådan kanal lyckas bättre i det långa loppet, jämfört med en engångssatsning på en reklamfilm. 

Vill du veta mer om spridning?

I vår Spridningsbok kan du läsa mer om hur du bygger din målgrupp, når ut med din film, remarketing och mycket mer!

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Fördelarna med videoannonsering

Det finns många fördelar med videoannonsering. Synligheten är en av de starkaste, och man bör särskilt tänka på dessa fyra aspekter:

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.