Spridningsboken: Hur bygger man en målgrupp?

Det kan till exempel vara en målgrupp definierad utifrån ett geografiskt område (ner till stadsdelnivå i större städer), demografi, intressen, sökbeteende, tidigare besök på er hemsida eller en kombination av dessa. Detta ger många möjligheter till segmentering, men för att nyttja de maximalt ska man undvika det gamla TV-reklamtänket. Det vill säga EN film till alla kanaler och målgrupper. När man nu kan nå exakta målgrupper måste också budskapen anpassas. Detta bör ni ta vara på eftersom det både ökar er annons relevans och sänker kostnaden per visning.

Ett enkelt sätt att segmentera sin målgrupp är enligt följande modell: 

Geografi
Här väljer ni en geografisk plats där ni vill att era annonser ska visas. Det kan vara antingen ett land, postnummer/region, stad, en valfri geografisk plats med omnejd eller en kombination av dessa. Vissa plattformar skiljer på vilken plats målgruppen bor och vilken de besöker. Perfekt om ni behöver nå folk som ofta passerar er plats. 

Yrke
Vissa plattformar tillåter att filtrera på yrke eller bransch. Detta är ofta egenifyllda uppgifter, alltså att användarna själva fyllt i det. Ett tips här är att därför inte stirra sig blind på titlar, som det ibland lätt går inflation i. 

Demografi
Er målgrupp utifrån demografiska uppgifter som till exempel ålder, kön eller relationsstatus. 

Intressen
Intressen tas fram utifrån användarnas aktiviteter, besökta produkter, tidigare klickade annonser och andra onlineaktiviteter. Exempel på målgrupper som definieras utifrån intressen är hundägare och sportintresserade. 

Beteenden
Här kan ni till exempel segmentera er målgrupp utifrån vilka enheter de använder (desktop/surfplatta/ smartphone), vilka tider på dygnet de är aktiva och hur ofta de handlar på nätet. 

Remarketing/retargeting genom webb
Genom remarketing/retargeting (olika begrepp används på olika plattformar) visas era annonser
bara för de användare som tidigare har besökt er hemsida. Detta sker genom att ni placerar en cookie på er hemsida, som sedan fastnar på alla enheter som besöker sidan. Cookien genererar därefter visningar av era annonser när enheterna besöker till exempel YouTube eller Facebook. 

Remarketing/retargeting genom annan annonsering
Remarketing/retargeting kan också användas när man haft en annan aktiv annonseringskampanj som genererat visningar eller interaktioner. Då kan påföljande kampanjer riktas mot de som sett en eller flera filmer i tidigare kampanjer. På detta sätt kan man påverka en tittare i flera steg under kundresan, istället för att försöka säga allt under en film. 

Vill du veta mer om spridning?

I vår Spridningsbok kan du läsa mer om hur du bygger din målgrupp, når ut med din film, remarketing och mycket mer!

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artiklar om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.