5 tips – så gör du eget content

1. Vad har ni en unik inblick i?

Vad är det ni pysslar med i er organisation? Vad är anledningen till att ni finns? Vad skulle hända om ni försvann imorgon? Det är stora frågor att börja med contentartikel med. Men att söka svaren på dem är ett verktyg för att förstå vad som gör er verksamhet unik. De flesta av oss är på jobbet varje vardag, år ut och år in. Då glömmer man lätt bort hur speciellt det man sysslar med kan vara. Har ni en lång och spännande historia i organisationen? Pysslar ni med saker som vanligt folk nästan aldrig får se? Sitter ni på kunskapen att på ett enkelt sätt förklara någonting svårt? Har ni en väldigt speciellt yrkesfärdighet som just bara ni besitter? Låt oss titta på några exempel:

  1. Medlemsorganisationen för folk som jobbar med läkemedel, Apotekarsociteten, har funnits sen 1778 och har medicinska verktyg från den tiden. De visade upp dessa i en mycket uppskattad julkalender.
  2. Verktygstillverkaren Hultafors har några av Sveriges snabbaste på att fälla ut och ihop en tumstock. De anordnade en tävling på sin fabrik, snabbast att fälla upp tumstocken vinner.
  3. SCB har statistik på det mesta vi kan tänka och inte tänka på. Ungefär var tredje dag lägger de upp statistik kopplade till aktuella nyheter. Statistiken presenteras i lättförståeliga färgglada bilder.

Alla dessa organisationer har hittat något som är unikt för dem och visar upp det helt gratis i sina sociala kanaler. Hur ska ni gå tillväga för att också kunna göra det? Det enklaste är att ge sig ut i den egna verksamheten, leta bland de som varje dag sitter med era kärnfrågor. Har ni någon som jobbat väldigt lång tid hos er som känner till intressanta saker om er historia? Har ni någon helt nyanställd som kommer in med nya ögon och kan se det som alla har framför näsan? Våga lämna kommunikationsavdelningen och ge dig ut bland resten av företaget.

2. Avsätt tid

Det kommer att ta tid. Planera innehåll, ha möten, skriva om, producera, ha möten igen, publicera och följa upp. Allt tar tid och bör få ta tid. Förutom det uppenbara, att det tar tid att komma på en idé, filma och klippa, så finns det en faktor som vi sett att de flesta glömmer. Det är förankring. Det är lätt att komma på att det vore kul med en film som visar ert behjärtansvärda jul-initiativ, men det kan vara svårt att förklara för ledningen varför den behövs. Eller få kollegor, som har fullt upp med annat, att läsa ditt manus. Vips så har det blivit påsk och din julfilm är helt inaktuell.

Eftersom det oftast är svårt att förändra tillgängligheten hos dina kollegor är det lättare att börja tidigare. Vill ni visa upp julinitiativet, börja i oktober. Sätt upp en tidsplan för projektet och planera in mer tid i början och slutet av projektet än vad du tror behövs. Ge dina kollegor heads up i förväg att de ska planera in tid för att titta på ditt manus eller din film. Boka in möten med ledningen i förväg. Sätt en hård deadline för när filmen måste vara klar. På så sätt blir det svårare att “annat kommer emellan” och projektet försenas i onödan.

3. Starta en redaktion

En redaktion är ett bra sätt att blanda folk från olika avdelningar och se så att ni följer upp era mål. Det är också ett bra sätt att uppnå det vi nämner ovan: tid och idéer som är utspridda i verksamheten. Samla ihop en kärntrupp som gillar att kommunicera, oavsett om de tillhör kommunikationsavdelningen eller inte. Boka in möten åtminstone en gång i månaden och se till att alltid ha nästa möte bokat. På era redaktionsmöten ska ni ha en stående agenda där ni går igenom tidigare satsningar, tittar på er publiceringsplan (mer om det nedan), ser om det är något på era kanaler som behöver uppmärksamhet och en kort del för fri diskussion.

4. Ha en strategi

Gör en publiceringsplan. Här kan ni utgå från verksamhetens plan i övrigt. Gör vi några särskilda insatser under året som kan vara vettiga att lyfta fram? Är det några branschdagar vi ska medverka på? Har vi en lansering som behöver lyftas fram? Ska vi göra en sommarhälsning? På så sätt kan ni planera varje kommunikationssatsning och göra det viktigaste: avsätta tid. Gå igenom er plan vid varje redaktionsmöte.

5. Återanvänd och korspublicera

Det är dumt att jobba i onödan. Det material du har kan du återanvända, om du planerar för det från början. Här kommer några snabba tips, men för en fullständig guide: läs gärna vår artikel om korspublicering.

  1. Se till att du filmar med bra ljud och bild. Då kan du återanvända ljudet som podd. Med bra bild kan du ta ut stillbilder som går att använda på er hemsida och i nyhetsbrev.
  2. Har du filmat något längre? Gå igenom och hitta intressanta kortare bitar. Klipp ut och lägg upp som små munsbitar i era sociala kanaler.
  3. Framea dina filmer på ett sätt så att de kan fungera både i liggande, kvadratiskt och stående format.
  4. Var inte rädd för att återpublicera dina greatest hits med nya beskrivningar. Är ni en matkanal som publicerat sillinläggningstips vid jul? Om inga tomteluvor syns i bild går de lika bra att köra ut vid påsk och midsommar.
  5. Anpassa efter kanal! Bortsett från filmformat så skiljer sig även tonen man skriver med på olika kanaler. Med skillnader i beskrivning kan du publicera samma innehåll på LinkedIn som på Instagram.

Lycka till!

01.12.2022

Kim Eklöf

5 tips – så får du till en bra julkalender

Så, du har bestämt dig för att din organisation är redo för att ta det ultimata steget. Till det vill vi bara säga grattis! Ni ska bli med egen julkalender! Det är ett stort ansvar men också så belönande. En julkalender är en utmärkt plats att få släppa ut sidor av organisationen som annars inte

Läs mer...

28.11.2022

Kim Eklöf

Hur kommunicerar man med ungdomar?

Hur man kommunicerar med unga människor är för många en olöslig gåta. Vi frågade någon som vet, om vad som är nyckeln till förtroende i kommunikation med unga.   Sofia Strand är barnmorska på Ungdomsmottagningen och enhetschef för barnmorskorna på tre mottagningar i Stockholms län. En av dem är Ungdomsmottagningen online i Stockholms län, som Sofia

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.