5 tips – Korspublicering

Vi ogillar egentligen "snabba tips som ska fixa allt", men att kunna lite multikanaltänk kan faktiskt räknas till det. Tänk om du kunde göra en stor insats och sen får du en massa grejer gratis. Det är inte ofta det är så i livet. Okej, lite handpåläggning kräver det, men det är solklart värt det. Häng med när vi dyker ner i återanvändning.

1. Planera för återanvändning

Du som läst tidigare artiklar från oss känner säkert igen dig här, men det tåls att upprepas: Det blir lättare om du gör rätt från början. Utgå från det syfte och det mål som du satt upp för filmen, fundera sedan på vilka kommunikationssätt som hjälper dig att nå dessa. Låt oss ta ett exempel.

Vi på Populate planerade under Almedalsveckan 2018 ett seminarium om medborgardialog. Allt var planerat in i minsta detalj: vi hade intressanta inbjudna gäster, gjort en snygg presentation, bjudit in rätt personer och hyrt en otroligt vacker innegård. Tyvärr bestämde sig ett visst nationellt fotbollslag för att det var ett perfekt tillfälle att spela en avgörande match, precis samtidigt som vårt seminarium. Solen hade också fräckheten att vara riktigt stark så vår powerpoint syntes knappt för de få som trots allt dykt upp. All tid och pengar som gått in i detta seminarium, var de bortkastade nu?

Seminariet spelades in, med samma utrustning som vi annars gör våra filmproduktioner med. Videon var, på grund av solen och bristen på besökare, inget att visa upp. Ljudet däremot, det blev riktigt bra. Eftersom ingen heller såg vår powerpoint så var vi noga med att beskriva vad som visades på varje bild. Vi tog ljudet, spelade in ett intro och klippte ihop det hela till en pod. En pod som blivit mycket uppskattad av våra beställare. Du hittar podden här.

Några enkla exempel på korspublicering som du kan laborera med.

  1. Du kan spela in en film och släppa den som podd, om du varit noga med ljudkvalitén och hur innehållet presenterats.
  2. Du kan spela in en podd och släppa den som film. Använd podljudet som voice-over eller gör en animerad explainer.
  3. Du kan skapa ett längre program och sen klippa ur kortare delar och släppa som enstaka klipp. Tänk på att anpassa formaten för de olika plattformarna (fyrkantigt eller stående för mobil, exempelvis).

Innan du sätter igång bör du nu upprätta en lista över alla olika versioner du tänkt göra. Gör en tydlig lista med namn, längd, format och vad du tänkt göra med materialet. Är det en kortversion av filmen som ska vara 20 sekunder lång, i format 1:1 och publiceras på LinkedIn skriver du precis det. “Kortversion, 20 sek, 1:1, LinkedIn”. På det här sättet kan du strukturera upp ditt arbete och hålla koll på att du får med dig allt som du behöver.

2. Producera för återanvändning

Med en enfärgad bakgrund och illustrationer som går att flytta runt funkar den här startbilden lika bra på båda skärmarna.

Se till att du filmar med bra ljud och bild. Då kan du återanvända ljudet som podd och stillbilder som bilder till hemsida och nyhetsbrev. Har du filmat med hög upplösning kan du också, med bättre slutresultat, redigera om dina filmer för olika plattformar. En högupplöst film filmad i 16:9 ser bättre ut som 9:16 än en lågupplöst film. Se också till att placera det du filmar på ett sånt sätt i dina filmer så att det kan fungera både i liggande, kvadratiskt och stående format. Det kan handla om enklare saker som att placera dina intervjuobjekt i mitten när du filmar eller arbeta med grafik som går enkelt att flytta runt.

När du spelar in, ta alternativa tagningar, både för olika format men också för olika längd. Spela in en sammanfattning för sociala medier, eller ett trailerklipp som lockar in dina tittare. Spela in behind the scenes till er instagram och passa på ett göra en kortintervju till er Linkedinsida. Här sätter du (och förmodligen tiden) gränserna.

3. Redigera

Okej, så nu har du filmat med utmärkt ljud och bild. Kanske har du spelat in korta sammanfattningar och tänkt på att filma på ett sätt så att du kan använda flera olika format. Nu då? Kika igenom din planering från första steget, vad är det vi ska åstadkomma?

Klipp sedan en huvudfilm, som är solen i det solsystem du nu bygger. Förmodligen är det denna huvudfilm som var själva syftet med produktionen från början. När den är nästan klar (så när som på slutfix med ljud och bild) börjar du kika på de andra punkterna på listan. Vilka delar funkar bra som kortversioner? Vilka delar kan vi ta ut som stillbilder? Vilka ljudbitar skulle funka som pod? Jämför potentialen i det material du har med din lista, får du med dig allt? När du synkat listan med vad du faktiskt har i verkligheten, så kan du börja med att göra versionerna. Kom ihåg att jobba med tydlig namngivning så du vet vilken version du arbetar på just nu!

4. Publicera för återanvändning

Dags att låta världen se vad du åstadkommit! Nu bör du göra en publiceringsplan. Ska vi köra ut alla trailers först för att bygga upp en förväntan på huvudfilmen? Ska vi köra ut huvudfilmen först och sen trailers för att locka dit folk? Huvudfilmen nu, podden om en vecka och sen återanvända stillbilder i alla våra nyhetsbrev de kommande veckorna? Här är det du som själv bestämmer. Några korta punkter att ta med sig inför publiceringen:

  1. Din publik är förmodligen utspridd över flera kanaler, så att återanvända samma film på olika kanaler är helt okej. Var bara noga med rätt format.
  2. Anpassa tonen efter kanal! Bortsett från filmformat så skiljer sig även tonen man skriver med på olika kanaler. Med lite skillnader i beskrivning kan du publicera samma innehåll på LinkedIn som på Instagram.
  3. Var inte rädd för att återpublicera dina greatest hits med nya beskrivningar. Är ni en matkanal som publicerat sillinläggningstips vid jul? Om inga tomteluvor syns i bild går de lika bra att köra ut vid påsk och midsommar.

5. Reagera!

Nu har du spelat in en film och publicerat den i sin helhet på YouTube. Kanske har du klippt ut de 5 bästa bitarna och publicerat veckovis på LinkedIn. Du har tagit stillbilder och använt i ert nyhetsbrev. Kanske har du till och med spelat in ett litet intro och klippt ihop en podd av det hela? Nu måste du väl har kramat ut allt som går ur denna stackars film?

Icke! Har du tur har du även fått lite genomslag på ditt material. Synpunkter, frågor och funderingar. Plocka upp dessa! Spela in ett kort videosvar, spinn filmens innehåll i en artikel på ämnet (givetvis använder du stillbilder som artikelbilder). Gör ett studioprogram och bjud in kändisar för att reagera på din film. Okej, det sista var påhittat, men underskatta inte kraften i att låta ditt innehåll diskuteras och dissekeras. Ibland leder det till bättre innehåll, om du har lyckats tappa in på allmänhetens åsikter och tänkande. Kanske efterlyser något ett nytt perspektiv som din film saknar?

Lycka till!

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Johansson

Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.