5 tips – så får du till en bra julkalender

Så, du har bestämt dig för att din organisation är redo för att ta det ultimata steget. Till det vill vi bara säga grattis! Ni ska bli med egen julkalender! Det är ett stort ansvar men också så belönande.

En julkalender är en utmärkt plats att få släppa ut sidor av organisationen som annars inte syns utåt. Det finns en chans att visa oväntade talanger hos kollegor, plocka fram och filma konstiga grejer från arkivet eller bara ha lite roligt på arbetstid. Men hur gör man egentligen en bra julkalender? Vi har gjort några genom åren och är här några saker som vi märker alltid hjälper.

Vad kan man inte få någon annanstans (vad är ni bra på?)

Varför finns er verksamhet? Vad är det bara ni gör som ingen annan gör? Vad är ni bäst på? För den som läst vår artikel “Så gör du eget content” så känns de är ganska stora frågorna igen. Bra tips tenderar att upprepas för att de funkar. Alla organisationer har något som gör dem annorlunda. Det kan vara en speciell kultur bland medarbetarna, häftiga lokaler eller intressanta arbetsuppgifter. Vi vill dock slå ett slag för sakkunskapen, den kunskap som just era medarbetare och er organisation sitter. Vad är det som bara ni har en unik inblick i? Är det ni som ser till att alla bussar rullar? Hur gör ni då det? Är det ni som renoverar badhus? Hur gör man något sådant? Hitta de där unika sakerna och visa upp dem! Ett bra exempel på detta är de kommunala avfallsbolagen – både Uppsala Vatten (Facebooklänk) och Härnösand Energi och Miljö (Facebooklänk) har exempelvis tagit fasta på detta i sina julkalenderar från 2021. Här berättar man om energispartips, hållbara julklappar och visar hur man undviker stopp i avloppet. En julkalender behöver inte bara handla om julen.

Gör en lista med 28 rubriker!

När ni har n idé om ungefär inriktning på julkalendern är det dags att börja spåna! Ta fram ett fräscht anteckningsblock och gör en lista med minst 28 punkter. Sen fyller ni på den med påhittade rubriker på era avsnitt. Här är det viktigt att ha högt i tak och våga diskutera. Listan ska fyllas! Exempel på rubriker, om vi återgår till avfallsbolagen, kan vara:

  • Lucka 1: Vad händer när du spolar?
  • Lucka 2: Återvunnit presentpapper
  • Lucka 3: Så många julklappar kan man göra med felsorterad plast
  • Lucka 4: Hur luktar det på ett avfallsreningsverk?
  • Lucka 5: De här julklapparna kastar vi direkt efter jul.

Anledningen till att vi skriver minst 28 rubriker är för att kunna välja och sortera lite. Någon idé kanske inte funkar på film eller någon blir sjuk när det ska spelas in. I värsta fall, om ni spelar in alla 28 idéer, har ni ju några bonusavsnitt (eller avsnitt till nästa års kalender!)

Våga vara personlig (och lite töntig)

Julen, handlar för många av oss om en konstig varm känsla i kroppen. Det kan vara en känsla av barndomens pirr inför klappar och att träffa mormor, det kan vara lugnet som lägger sig efter att klapparna är öppna eller matkoman efter den mycket märkliga potatisgratängen med ansjovis i. Ingen kan riktiga sätta fingret på vad julen innebär och förvissa kan den även vara förknippad med mindre positiva känslor. Vi tror att det bästa sättet att kommunicera under julen är att ge den ett mänskligt ansikte. Julen är det perfekta tillfället att lyfta fram medarbetaren hos er som är snabbast på sin arbetsuppgift eller som kan alla postnummer i Medelpad utantill. Låt de som är med i filmerna visa vad julen betyder för just dem. Det är bättre än att vara alldeles för generell och opersonlig. Det finns till och med en fördel i att verkligen dra saker till sin spets – att vara lite töntig och nördig. Vem vet – kanske sitter er nästa medarbetare och blir inspirerad av julkalendern?

Sänk ribban

Det är svårt nog att göra en film, så ska man få ut 24 gäller det att veta var man kan spara tid. Planera era inspelningar så de går att göra på 1-3 dagar. Försök filma så att det inte behöver klippas så mycket. De flesta julkalendrar är en kombination av färdiggjorda intron (med “Lucköppning) och sen ett klipp filmat i en tagning på någon som visar eller berättar om något. Det här gör att man kan spara tid mycket tid i klippningen. Att ha sina rubriker från det tidigare tipset (och gärna någon slags manus) sparar också mycket tid.

Gör tid

Det tar tid att göra bra film, även om man sänker ribban. Det här upprepar vi i artikel efter artikel. Avsätt ordentligt med tid. Att planera för inspelningen kan ta 1-2 dagar och klippningen 2-4 dagar beroende på ambitionsnivå. Sen ska kalendrarna synkas för alla som ska vara med i filmen också. Så det är bra att avsätta tid och börja i tid – sikta på att vara helt färdig med alla avsnitt innan 1:a december. När nedräkningen till jul väl har börjat så slutar den inte, och vi kan inte rekommendera att stressa ihop nästa dags avsnitt varje kväll fram till jul. För att inte tala om det magiska 24:e avsnittet – det ska vara färdigt, uppladdat och schemalagt för publicering i god tid innan jul. Ingen ska stressa med uppladdning på julaftons morgon.

Lycka till!

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artikel om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.