Vad vår YouTube-kanal har lärt oss

För några år sedan lät vi en smart äldre herre vid namn Åke Pålshammar dela med sig av sin forskning i en egen YouTube-kanal. “Hjärnkanalen” blev ett digitalt vattenhål för kunskap om hjärnan och perception. Idag lever kanalen sitt eget liv och lockar stor publik trots att vi inte längre lägger upp nytt innehåll. Nu har vi gjort bokslut och sammanställt vad vår YouTube-kanal egentligen har lärt oss.

Neuropsykolog Åke Pålshammar sitter på en stol i en studio. Framför honom sitter en hund och viftar på svansen. Över bilden står ordet "Kärlek" i stora bokstäver.

Ha något att berätta

Varje minut laddas mer än 500 timmar innehåll upp på Youtube. Får du prestationsångest? Ha inte det! Lägg istället energin på att fundera över vad det är du vill kommunicera på din YouTube-kanal. Och vem som kommunicerar det allra bäst… Vår resa med Hjärnkanalen började med att vi träffade Åke Pålshammar och blev golvade av den kunskap han besatt. Att ge Åke Pålshammar utrymme att berätta för andra nyfikna om hur hjärnan funkar, visade sig intressera fler än oss. Spännande kunskap är spännande kunskap.

Publicera regelbundet

Har du fått följare? Grattis! Nu förväntar de sig troligtvis att regelbundet få nytt innehåll. Ingen stress, du behöver inte hålla en högre takt än du mäktar med. Många stora youtubers publicerar flera videos i veckan, men du behöver inte köra på så hårt. Det viktiga här är “regelbundet”, eller åtminstone “en känsla av regelbundet”. Dina följer ska känna att på den här YouTube-kanalen händer det saker då och då. Gör en plan och publicera ditt innehåll regelbundet. Det går förstås utmärkt att schemalägga dina planerade publiceringar.

Nörda ner dig

Ska du bara ta med dig en enda sak från den här artikeln är det detta: Algoritmer är lata. De letar efter enklast möjligaste samband mellan tittare och innehåll. Att göra en kanal som bara handlar om EN sak är därför ett utmärkt sätt att se till så att den kanalen rekommenderas mot de som är intresserade. Hjärnkanalen är en extrem version av det här testet, en YouTube-kanal om en enda sak: Hjärnan. Det här gör det enkelt för kanalen att bli omtyckt av algoritmen – om någon letar efter information om hjärnan på svenska så finns det en kanal som är lite extra duktig på detta. Om någon söker efter “hjärnan” på YouTube är chansen stor att vår kanal hamnar överst.

Det här funkar givetvis åt båda hållen. Om någon söker på “voltige” kommer Hjärnkanalen aldrig att dyka upp, vilket begränsar räckvidden. Å andra sidan kan vi utgå ifrån att de som vill titta på videos om rytmisk gymnastik på hästrygg kanske inte är så intresserade av att höra Åke beskriva Hippocampus, så ingen skada skedd.

Gör en kanaltrailer

När du vet vad det är du sysslar med, sammanfatta det i en trailer. Syftet med en kanal-trailer är att snabbt ge din publik en sammanfattning av vad kanalen handlar om. Trailern spelas vanligtvis upp så snart någon besöker kanalens startsida (om du inte gjort någon annan inställning) därför är de första sekunderna viktiga då dina tittare ska göra sig en uppfattning om kanalens relevans. Bredvid trailern finns ett textfält där du beskriver vad kanalen handlar om. Håll det kort, kärnfullt och kul.

Åke Pålshammar är Youtuber

Snygga filmer kräver mindre

Det går att skapa YouTube-film med en mobilkamera och ett enklare redigeringsprogram. Tänk bara på att ju kackigare filmkvalitet desto högre krav ställs på innehållet. Något av det mest populära innehållet på Youtube är bara någon som pratar rakt in i sin webbkamera. Anledningen till att det funkar är för att de har något riktigt bra att berätta. Med det sagt så prioritera ljudkvalitet och ljussättning i dina filmer, det är de två saker som gör störst effekt. Annars är risken att det helt enkelt blir svårt att ta till sig av det du vill berätta.

Välj titel och thumbnail

En stor del av Hjärnkanalens visningar kommer från rekommendationer. YouTubes algoritm har förstått vad kanalen handlar om och rekommenderar den för potentiella nya tittare. Det första en ny tittare ser är filmens titel och tumnagel. Var därför noga med att välja lockande tumnaglar och beskrivande titlar. Vi har experimenterat med flera olika men återkommer alltid till en tumnagel med bara Åke och en liten text.

Gör mer av det som funkar

Vilken är din mest populära film? Vad är det som funkar så bra med den? Dra lärdom av dina framgångar och multiplicera. Dina följare gillar att känna igen sig och du får ett bättre utgångsläge när du återupprepar något som redan visat sig fungera på din YouTube-kanal.

Håll rent och snyggt

När det börjar bli många filmer kan det löna sig att städa lite på din YouTube-kanal. Då kan spellistor hjälpa dig att strukturera och kategorisera ditt innehåll. Det gör det enklare för dina tittare att överblicka ditt innehåll. Skylta med det du är mest stolt över högst upp i flödet.

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artiklar om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.