Den viktigaste kategorin på Youtube

Filmer med roliga katter? Musikvideos? Kanske livesända TV-spel? Den största och viktigaste kategorin på Youtube är kanske inte vad du förväntar dig.

För ett par år sedan hade vi på Populate en föreläsning för mediestudenter på Uppsala Universitet. Under föreläsningen fick vi tillfälle att ställa frågor till studenterna via mentometrar om deras mediekonsumtion, och resultatet som vi fick tillbaka reflekterade exakt den utveckling vi sett på Youtube under de senaste två åren: Den stora majoriteten av studenterna använde Youtube i instruktionssyfte, för att lära sig något nytt.

Googles färska undersökning “The Values Of Youtube” visar att 65% av tillfrågade konsumenter mellan 18-54 år använde Youtube för att lära sig hur man löser något i hemmet eller bilen. Flera alternativ i undersökningen visar och tydligt att Youtube som instruktions- eller inlärningsmedel är oerhört populärt hos användarna, så till den grad att kategorin “How-to-filmer” nu genererar mer uppmärksamhet än både gaming och musikvideos.

Vad detta betyder för företag

För dig som använder Youtube som en del i ditt varumärkes kommunikation är detta verkligen något att vara uppmärksam på. Det är mycket möjligt att din målgrupp använder Youtube för just inlärning, och om du kan anpassa ditt erbjudande till att haka på den trenden finns det mycket att vinna. Ett exempel på ett effektivt utnyttjande av detta är en kampanj från Make Up For Ever, som tog fram ett antal instruktionsfilmer för sina kosmetika-produkter, och placerade dessa som videoannonser innan andra smink-tutorials. Genom en smart annonsplacering behövde de inte begränsa sin målgrupp genom demografi eller retargeting, utan kunde gå direkt till de som var intresserade av vad de hade att erbjuda. Och som vanligt med videoannonsering betalade de bara för de som verkligen såg annonsen.

Vi brukar ofta tala om vikten av att ha en tydlig segmentering av innehållet på sin Youtube-kanal, och bygga upp en solid grund av innehåll riktat till din kärnmålgrupp. Här kan instruktionsfilmer vara mycket användbara, eftersom de både är enkla och kostnadseffektiva att producera. Se alltså till att du inte bara har dina välproducerade reklamfilmer på plats, utan också en bra grund av enkla instruktionsfilmer för de som vill veta mer om vad du har att erbjuda.

En växande trend under 2018

I en tidigare artikel pratade vi om kommande trender under 2018, och här spelar instruktionsfilmer en viktig roll. Vi har redan sett flera företag effektivisera support- och kundtjänstärenden genom film, och vi tror att detta kommer att öka ytterligare under detta år. Ett bra exempel är hur IKEA arbetat förebyggande med kommunikationen kring sin smarta belysningsserie Trådfri. Som ett komplement till tryckta instruktioner och FAQ-sidor har de också producerat en serie Youtube-filmer om hur man installerar och sköter belysningen. Eftersom vi vet är människor blir allt mer benägna att söka information via film framför text så är detta en strategi som är helt rätt för framtiden.

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Hur utvärderar jag en videoannonseringskampanj?

När kampanjen som er film är kopplad till är slut, eller ni anser att filmen ”levt färdigt”, är det dags för en slutgiltig utvärdering, även om ni låter filmen ligga kvar på er kanal.

Läs mer...

17.06.2020

Kim Eklöf

Spridningsboken: Vad är organisk spridning?

Med begreppet ”organisk spridning” menar man visningar av din film som uppstår på grund av att en tittare själv hittar fram till din film. Detta kan ske som ett resultat av att din film visats i Googles sökresultat, genom att någon annat delat ditt innehåll eller genom att en algoritm rekommenderat innehållet. Man räknar alltså inte trafik från köpt videoannonsering till det organiska.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.