Den klassiska reklamfilmen räcker inte längre

Kom ihåg de stora, klassiska reklamfilmerna som Volvos "Epic Split", Guiness "Dominos" och Chanels "Le Film". Dagens utveckling pekar på att den typen av filmer är på väg att dö ut.

Historiskt bra reklamfilm

När man granskar filmens (eller reklamfilmens) utveckling under internet-åldern slås man hela tiden av hur drastiskt vår konsumtion av film har förändrats. Jag kan själv se tillbaka på ett tidigt 90-tal, då reklamfilmerna på det nya marksända TV4 var minst lika spännande som programmen däremellan, och de mest välproducerade reklamerna blev snackisar som levde sig kvar längre, och många gånger till och med myntade nya uttryck i folkmunnen. “Har ni fest eller?” (OLW) och “Gott gottigottgott” (Carlshamn) är några nostalgiexempel på det.

Det finns mycket att säga om utvecklingen av hantverket kring reklamfilmer genom tiderna, men något förenklat kan man säga att vår relation till själva reklamfilmsformatet höll sig relativt oförändrat fram till så sent som 2006, då Youtube lanserade sin plattform för videoannonsering. Sedan dess är videoannonser i olika former, från Instagram Stories till Youtube-bumpers, något som möter oss flera gånger per dag och inte bara i TV-soffan. Reklamfilmerna finns där när vi spelar spel på vår smartphone, när vi scrollar genom Instagram, som avbrott i ett klipp på Facebook och innan en film på Youtube, och det i kombination med möjligheten att också hoppa över de reklamer vi inte vill se har gjort oss allt mer kräsna. Dessa förutsättningar, och den snabba teknikutvecklingen, har varit det som tvingat reklamfilmsindutrin att pressa kreativitetens gränser med filmer som “The man your man could smell like” (Old Spice), men det växer också fram en ny och mycket spännande trend.

Säg hej till framtidens reklamfilmer

Videoplattformar, sociala medier, mobilspel och andra nya digitala kanaler förändrar som sagt formatet för reklamfilmer. Det är dags att säga hejdå till den klassiska reklamfilmen, och säga hej till konsumentresan.

Istället för en “stor” reklamfilm gör vi som digital byrå oftare en kedja av mindre filmer för varumärken, där varje film är specifikt riktad mot målgrupper som sett eller inte sett tidigare filmer. Ett exempel på detta är 20th Century Fox reklamkampanj för The Greatest Showman.

Strategi för en bra reklamkampanj

En fråga som ibland uppstår när Populate presenterar ett exempel som detta är “Varför inte lägga mer resurser på den första filmen och fokusera på konvertering där?”. Svaret är: På grund av att tid med tittaren är det enskilt viktigaste kvalitetsmåttet på dina filmer. Ju mer tid en tittare tillbringar med dina filmer, desto längre kommer tittaren på kommunikationsresan, där slutmålet är en konvertering. Om tittaren är mottaglig för mer information är det lämpligt att ge detta innan en konkret uppmaning. Om tittaren däremot väljer att aktivt hoppa över din reklamfilm kan byta strategi och gå direkt till uppmaning. Med en genomtänkt kommunikationsstrategi sköts allt detta automatiskt genom ditt videoannonseringsverktyg, och du får en kampanj som är anpassad till dina tittare, och inte först och främst till din film.

Hur du kommer igång

För att komma igång med ett flöde av kortare, mer riktade reklamfilmer rekommenderar vi att man börjar med en ordentlig analys av målgruppen. Vilka är de, och i vilka digitala kanaler befinner de sig? Vilka filmformat är optimala för de digitala plattformar de använder? Hur lång är den genomsnittliga filmvisningen på respektive plattform? Vad vill du att tittarna ska göra efter att ha sett din film?

Svaren på frågor som dessa gör att den digitala byrån tillsammans med dig som kund kan börja sätta upp ramarna för din reklamkampanj. Därefter finns det en mängd spännande metoder att jobba med för att dela in sina målgrupper i mindre segment, som till exempel besökare från specifika hemsidor, kanalprenumeranter, intressegrupper, yrkeskategorier och mycket annat. Med en film per steg i konsumentresan behöver du inte längre sätta allt på ett kort, som vi tidigare gjorde med den klassiska reklamfilmen. Du kan istället träffa varje tittare med ett riktat budskap, och sakta föra dem framåt mot ditt kommunikationsmål.

Kommunikationsbyrån Populate hjälper dig gärna. Lycka till, på egen hand eller med oss!

26.04.2019

Kim Johansson

Interna influencers – 5 tips från Södertälje sjukhus

När vi diskuterar employer branding med HR- och kommunikationsansvariga finns det inte sällan en frustration över allt bra som görs i den egna organisationen, men som sällan lyfts fram och kommuniceras till omvärlden.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.