2017 i film

Framför allt har året inneburit ett mer fragmenterat filmlandskap, med helt nya typer av videoformat, berättarformer och marknadsföringsvägar. Detta innebär många nya och spännande möjligheter, men innebär också flera stora utmaningar för dem som vill nå genom bruset med sitt budskap. När vi tittar tillbaka på 2017 ser vi framför allt stora förändringar på följande områden:

Vertikal video

Mobiler är de mest populära surfenheterna, och en naturlig följd av det är en ökad anpassning till av film till vertikala format. Den utvecklingen drivits starkast av Facebook, som lanserade formatet “Stories” på Instagram i slutet av 2016, och tog det vidare till Facebook under 2017. Stories rullas från och med oktober också ut till de varumärken som har en Facebook-sida. I julveckan tog också Youtube ett steg mot det vertikala formatet, när de till slut uppdaterade sin iOS-app för att visa vertikal video i fullskärmsläge.

Hur utvecklingen kommer att fortsätta under 2018 är svårt att säga. Min gissning är att vertikal video är här för att stanna, särskilt när det gället live, och att det långsamt kommer att bli ett mer standardiserat format på sociala medier. När detta sker kommer formatet att öka fragmenteringen ytterligare mellan Facebook/Instagram och Youtube, som fortfarande kommer att vara nästan uteslutande horisontell video även i framtiden.

Fyrkantig stumfilm

Att 85% av filmerna på Facebook spelas upp utan ljud är inte längre överraskande för de flesta. Det är i princip standard att filmer på Facebook textas, vilket har lett till att vi ser en tydlig ökning av ett mycket märkligt filmformat: En fyrkantig, texbaserad stumfilm på 60 sekunder. Detta format är ett resultat av tittarbeteendet på Facebook och formatbegräsningarna på Instagram. Publicisten KIT ett bra exempel, som med sina korta reportagefilmer har standardiserat detta format och skapat en tydlig igenkänning för många.

För de som på ett kort och koncist sätt behöver förmedla fakta via film till målgrupper på Facebook/Instagram är detta ett format som kan vara värt att utforska, men när det gäller att förmedla en story som engagerar och förmedlar känsla så är de traditionella formaten fortfarande de mest effektiva.

Live överallt

Vid det här laget är live-sändningar knappast en trend längre, utan en naturlig del av filmlandskapet. Det vi däremot har sett under 2017 är att live-sändningar har blivit en mer naturlig del av en filmkanals helhet, istället för att vara en exklusiv engångsföreteelse. Många populära Youtube-kanaler har nu schemalagda live-sändningar varje vecka som ett komplement till sina förproducerade filmer, och Youtube fortsätter att utveckla specifika funktioner för att uppmuntra detta. En sådan funktion som lanserades under 2017 är “Super Chat”, som ger prenumeranter möjlighet att köpa in sig i en VIP-chatt under livesändningar. Också på sociala medier ser vi att varje nytt filmformat också kommer med möjligheten att sända live, som till exempel “Stories” ovan. Facebooks vanliga livesändningar har också uppdaterats för att tillåta två användare att livestreama tillsammans, ungefär som ett livestreamat videosamtal.

Nya annonseringsformat

Digital videoannonsering fortsätter att växa explosionsartat, inte minst på grund av en rad nya annonsformat som tillåter mer flexibilitet för annonsörer. Youtube har lanserat “Bumper-ads”, ett kort annonsformat på sex sekunder som visas i längre filmklipp, och har också meddelat att den oskippbara 30-sekundersannonsen kommer att tas bort från och med 2018. Kortare format premieras alltså, vilket vi också ser på Facebook som nu lägger korta videoannonser före många av sina filmer.

Vad kommer att hända under 2018?

Det finns en rad saker vi kan förvänta oss från 2018, men den största och viktigaste förändringen för varumärken tror vi kommer att vara en ökad efterfrågan på film i varje steg av kommunikationsstrategin. Idag använder många film för att nå ut till en bred målgrupp i varumärkesbyggande syfte, men vi ser tecken på att flera företag nu också använder film längre ner i kommunikationstratten, till exempel när det gäller kundsupport. När IKEA lanserade sitt smarta belysningssystem Trådfri använde de till exempel film för att svara på kundernas vanligaste frågor om produkten. Vi tror att många företag kommer att välja att gå den vägen för att möta sina kunder med film, inte bara i den första varumärkesbyggande kontakten, utan också hela vägen till produktsupport. En följd av detta tror vi också kommer att bli att fler företag väljer att anställa filmkommunikatörer, på samma sätt som man idag har webbskribenter och webbredaktörer. Film är trots allt ett dedikerat hantverk som erbjuder fantastiska möjligheter, men som också ställer stora krav på kompetens och kunskap.

Allt som allt har vi haft ett spännande år bakom oss, och vi ser fram emot att ta oss an ett 2018 fyllt av effektiv filmkommunikation!

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artikel om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.