Vi älskar Sävja

Sveriges första sociala filmprojekt

Bakrund

Den 9 mars 2013 brann biblioteket ner i stadsdelen Sävja i Uppsala. Innan hade det varit ett antal bilbränder i stadsdelen och atmosfären var laddad. Några dagar efter branden samlades över 60 ungdomar för att för att omvandla frustrationen och ilskan till en positiv kraft för förändring.

Dokumentärfilmaren Anders Land från Populate frågade ungdomarna om de ville engagera sig i en dokumentärserie där de själva skulle vare en del av berättelsen. Projektidén presenterades för Uppsala kommun. Från kommunens sida fanns ett behov skapa delaktighet och dialog med unga och andra som bor i Sävja. Man ville vända den negativa trenden efter biblioteksbranden, bilbränder och skadegörelser på skolan.

Du kan se alla avsnitten av ”Vi älskar Sävja” på projektets egen YouTube-kanal

Mål

Syftet med projektet var att med film och sociala media skapa delaktighet och interaktion med unga, andra boende i stadsdelen och lokalt verksamma organisationer. Förhoppningen var att visa hur en negativ händelse kan leda till något positivt och visa den potential som finns hos unga. De utmaningar som kommunen och de boende i området har framför sig lyftes också fram.

Målgrupp, idé och genomförande

Den primära målgruppen var ungdomar i Sävja och från april 2013 till december 2015 gjordes 8 dokumentära avsnitt. Projektet är ett av Sveriges första s.k sociala filmprojekt. Social film är ett relativt nytt fenomen som började i USA 2011. Det bygger på interaktion med tittarna som får möjlighet att ge förslag på innehåll till kommande avsnitt och medverka med sina egna berättelser. Filmerna visas i huvudsak på olika sociala nätverk, som Facebook eller Youtube. (Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Social_film)

För att få så stort genomslag som möjligt skedde ett samarbete med många olika organisationer som också varit delaktiga under projektets gång. Till exempel: Nya Stordammen skola, Sävja fritidsgård, Sävjabiblioteket, Uppsala Kurd, Operation Sävja, Studio 36, ABF, Svenska Kyrkan och Uppsala Tennisklubb.

Effekt

I början av februari 2016 hade filmerna ungefär 24 000 sammanlagda visningar på Youtube och visats sammanlagt över 90 000 minuter. Premiärerna har samlat många hundra personer. 1000-tals kommentarer och synpunkter har kommit in via Facebook, SMS, Youtube, e-mail och vid olika träffar. Ett stort intresse från media med artiklar och inslag i Expressen, Sveriges Radio, TV4, UNT, Uppsala Tidningen och Hem och Hyra. I stadsdelen Sävja har också skadegörelser blivit betydligt mindre.

Första delen blev hösten 2013 nominerad till Uppsala Kortfilmfestival och den sjunde delen blev nominerad 2015. Filmerna ledde till intressanta diskussioner under festivalen med en hel del kommentarer.

Några citat från medverkande i projektet

”Filmerna är ett nytt sätt att kommunicera ett förändringsarbete. Vi har följt stadsdelen i två och ett halvt år och sett förändringen från social oro till framtidstro bland de unga. Filmerna handlar just om hur de unga tillsammans med många eldsjälar och lokala föreningar i samverkan med kommunala verksamheter förvandlat stadsdelen positivt.” 
Ulrik Wärnsberg (S) ordförande i Arbetsmarknadsnämnden

”Vi älskar Sävja betyder mycket för Sävjas ungdomar då de får visa upp sin historia, sina drömmar och inspirera andra ungdomar. Det här har gett hopp för Sävjaborna att jaga sina drömmar.”
Gentrit Xhekaj, breakdansare som medverkar i flera avsnitt

”Sett till den investering vi gjorde tycker jag att det var väl investerade pengar för kommunen. Många ungdomar ”skärpte” sig när projektet kom igång. Jag kan bara gissa att samhällskostnaderna hade blivit högre om en sådan satsning inte kommit till i kombination med kulturcentret, satsningar på sommaraktiviteter och sommarjobb.”
Mohammad Hassan, kommunalråd Liberalerna

”Filmerna visar vad vi har byggt upp i Sävja och hur allting utvecklats. Jag är stolt över hur bra vi lyckats med filmerna och är tacksam för att jag fick vara en del av det hela.”
Dilan Gafuri 19 år som medverkar i flera av filmerna.

”Film, media och sociala medier gör att satsade insatser, resurser och pengar kan spridas snabbt och finnas kvar under flera år som inspiration för andra. Väl använda pengar tycker jag. Mitt förslag är att göra en instruktionsfilm och lärarhandledning för hur man kan använda filmerna för de som är i samma situation. Eller skriva en bok! ”
Gabriella Ekström, rektor på grundskolan i Sävja

”Filmen visar det rätta Sävja, inte vad alla andra har fått höra genom olika rykten. Jag bor själv i Sävja och ser förändringar från när ni gjorde första avsnittet.”
Rasoul 14 år.

”Jag tycker filmerna om Sävja är ett ypperligt verktyg för att förebygga social oro. Det är ett modernt sätt att jobba på där ungdomar kommer till tals.”
Jale Poljarevius, Närpolischef i Uppsala/Knivsta