Pris i Cannes för “Sveriges bästa svensk 2”

Novellfilmen "Sveriges bästa svensk del 2" har fått en Silverdelfin i den 10:e upplagan av filmfestivalen Cannes Corporate Media & TV Awards 2020. Filmen, som till dags datum haft närmare en halvmiljon visningar enbart på Youtube, behandlar teman som integration och identitet.

Foto från inspelning av Sveriges bästa svensk del 1, år 2016.

Den 25 maj 2016 hade filmen ”Sveriges bästa svensk” premiär. I filmen får Hussein beskedet att han skall bli svensk medborgare, och han bestämmer sig då för att inte bara bli svensk, utan Sveriges bästa svensk. Hussein går ”all in” för att nå sitt mål, och det blir många roliga förvecklingar och konflikter fram till det oväntade slutet. Den filmen blev en stor succé med 1,2 miljoner visningar på Youtube samt visningar på skolor, i SFI-undervisning, i studiecirklar, Arbetsförmedlingen, kommuner, Länsstyrelser och med ledare och medlemmar inom ideella organisationer.

Därför valde Uppsala kommun och Arbetsförmedlingen att finansiera del 2, där vi får fortsätta följa Hussein när han fortsätter att upptäcka det svenska samhället, dess myndigheter, sjukvård och annat som inte alltid är så begripligt. Humoristiska förvecklingar och missförstånd lyfter fram filmens underliggande tema. Del 2 hade premiär i februari 2020 i Uppsala.

Reportage från invigningen i februari 2020

Filmerna Sveriges bästa svensk del 1 och del 2 är används som en metod för att inleda samtal och diskussioner i många olika sammanhang. Genom humor ställs frågor om vad vi egentligen menar med integration. Vad är svenskt? Vem är svensk? När blir man egentligen svensk?

Ett kort klipp från filmen när huvudkaraktären Hussein söker jobb på Arbetsförmedlingen.

Filmerna har fungerat som tankeväckare och kan samtidigt användas i ett förebyggande syfte för att motverka rasism och främlingsfientlighet. Med ett brett proaktivt arbete underlättas både etablering och integration.

Men har filmerna verkligen varit ett effektivt verktyg i arbetet med dessa frågor? I ett reportage från Sveriges Radio P4 Uppland säger Katarina Reineck, SFI-lärare i Uppland, att filmen öppnar upp för diskussioner om vad man får och inte får göra enligt lag och tradition i Sverige och är en bra introduktion för nyanlända. SFI-eleven Aram Verduzco, tycker mycket om filmen och menar att den lyckas visa ett allvarligt ämne på ett roligt sätt.

Hela reportaget kan man ta del av här: https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-basta-svensk-prisas

Sveriges bästa svensk del 2 är beställd av Studieförbundet Vuxenskolan i Uppsala län och ABF. Bakom idé och manus för båda filmerna står Anders Land. Del 2 är regisserad av Marcus Ovnell. Filmerna är producerade av Populate.

Du kan se både del 1 och del 2 via Youtube-kanalen Sveriges bästa svensk . Till filmerna finns det också särskilda övningsfrågor framtagna som med fördel kan användas som diskussionsunderlag. Frågorna kan laddas ned vi sajten https://www.sverigesbastasvensk.se/

28.05.2021

Ehsan Nasari

Populate vinner ramavtal med Region Stockholm

Populate vinner ramavtal med Region Stockholm, ett avtal som löper på fyra (4) år och är enligt Region Stockholm värd 20 miljoner totalt. Populate blev högst rankad av totalt fem upphandlade leverantörer.

Läs mer...

12.03.2021

Ehsan Nasari

“Nästan” Årets byrå 2021 inom Content.

Branschstudien Årets Byrå har avgjorts och Populate kom på en hedrande 2:a plats inom inom kategorin "Content". Totalt var det 124 kommunikationsbyråer som kvalificerade sig i olika kategorier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.