Fyra saker filmklippare vill säga till beställare

ETT

En film skrivs tre gånger

Den första när filmens manus skrivs. Andra gången sker vid inspelning när manus och storyboard ska fångas på bild och den tredje gången vid redigering i klipprummet. När manuset skrivs är det svårt att ta hänsyn till alla detaljer. Ett manus är ofta ett ”best-case-senario” men i verkligheten, och under inspelning, så behöver man anpassa produktionen till olika saker som t.ex. rådande väder, färgen på en bil eller inspelningsplatsen. Det gör att inspelat material som hamnar på klippbordet ibland skiljer sig från manus. Det kan vara att scener har förkortats, dialogen är något annorlunda eller att ordningen på scener kastats om.

Därför är det viktigt att försöka vara så tydlig från början med vad som är målet med filmen och vad du som filmbeställare vill att tittaren ska uppleva, så att vi lättare ska kunna nå dit tillsammans när innehållet behöver justeras och anpassas.

TVÅ

Tidsplanen är viktig när vi gör film

Ibland har projekt en hård deadline, det vill säga att filmen MÅSTE levereras ett specifikt datum. Om möjligt anpassar vi självklart tidsplanen för att möta det önskemålet. Arbetet påbörjas. Underlag skickas för återkoppling. Inget svar eller så får vi besked att beställaren inte förberett för att ta emot korrektur och behöver skicka vidare underlaget till x antal kollegor för synpunkter och feedback. När detta händer är en vanlig konsekvens att tidsplanen uppdateras men leveransdatumet kvarstår. Det förkortar givetvis klipptiden fram till leverans och jag som klippare får helt enkelt mindre tid att göra filmen så bra som möjligt.

TRE

Den grafiska profilen behöver riktlinjer för videoproduktion

Det är ibland en svår balans när beställarens grafiska profil/manual möter mot beställarens grafiska vision för hur och vad man kan göra i film. Många gånger hamnar man som redigerare i ett läge där beställaren vill ändra färg på grafik eller kanske till och med typsnitt. Så när ett uppdrag består av att ta fram rörlig grafik baserad på manualer, utan instruktioner för video/film, så kan dessa ibland upplevas som tråkiga med sin kritvita bakgrund och tillgänglighetsanpassad text för lättlästhet. När beställaren får se en första version av sin film kan det ibland klaga på att det ser tråkigt ut. Det ser ut som en PPT. Många företag saknar riktlinjer och instruktioner för video i sina grafiska manualer som ofta skrivna och framtagna för tryckt material som broschyrer, visitkort och banderoller. Som redigerare behöver man därför ofta tolka beställarens grafiska manual så att den funkar för rörligt.

FYRA

”Tid är dina pengar”

Att klippa film kan vem som helst göra. Det behövs en dator (eller mobil) och ett klipprogram (finns helt gratis). YouTube har gång på gång bevisat att vem som helst kan klippa och ladda upp film. Men filmklippning är ett hantverk där det finns mycket att lära sig och det är inte sällan som beställaren föreslår att hen ska sitta med i klipprummet för att peka och tycka till. Det är jättebra, faktiskt, om och när det finns möjlighet. Om du vill sitta bredvid i klipprummet blir ingen mer glad än jag. Det dyker ofta upp små frågeställningar och då är det skönt att kunna reda ut det och få svar direkt. Oavsett om du sitter med eller mailar synpunkter kommer jag försöka få filmen att flyta så bra som möjligt och är alltid öppen för förslag. Men ibland kommer en lång lista på klipp och detaljer som kan kasta om stora delar av filmen, med risk att frångå det ursprungliga syftet och målet. Jag testar som sagt gärna olika förslag men glöm inte att min tid är dina pengar och det tar tid att experimentera alltför mycket. Släpp med andra ord det tekniska och fokusera på vad du vill uppnå. Berätta för mig vad du vill att tittaren ska uppleva så sköter jag redigering och klippandet.

Som klippare sitter man ofta långa och ganska intensiva perioder med filmmaterialet och den största vinsten är när beställare blir riktigt nöjda. När de får ett slutresultat som långt överträffar förväntningarna. Inte sällan beror det på ömsesidig respekt och hänsyn till varandras verklighet.

Så låt oss göra den bästa möjliga filmen tillsammans!

07.09.2023

Kim Eklöf

Försök att ha sönder något!

Äntligen en artiklar om gamla bilar som lär ut något om modig kommunikation!

Läs mer...

21.04.2023

Theresa von Hofsten

Sitcom i biblioteksmiljö

Robin Karlsson är bibliotekarie på Degerfors bibliotek och drivande bakom bibliotekets kommunikation som just nu gör succé i sociala medier.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.