Varför ska man ha med en regissör?

Ok. Du har definierat målet. Din organisation har landat i hur ni ska förmedla er och till vilka. För exemplets skull säger vi att ert företag har ett rekryteringsbehov och har valt att göra en röstinspelning där två av medarbetarna berättar om arbetsplatsen. Deras röster ska kompletteras av klipp där vi ser personerna i fråga på arbetsplatsen i samröre med kollegor och djupt koncentrerade på sina respektive uppgifter. Lätt som en plätt. Eller?

När vi på kommunikationsbyrån jobbar med människor som ska spelas in – antingen via ljudinspelning eller film – jobbar vi oftast med människor som är långt utanför sin komfortzon. Detta märks i att rösten blir en aning spänd, man upprepar samma talmönster, gör onaturliga pauser och rösten blir mer eller mindre monoton. Det charmiga skrattet som låg under ytan i förintervjun är som bortblåst! Inte blir det lättare när personen ställs inför en kamera – axlarna åker upp en aning, läpparna blir strama och rörelserna lite stela. Med den kombon blir det svårt att övertyga filmtittaren att det här är en arbetsplats att trivas på!

Regissörens jobb när ni gör företagsfilm

Regissörens uppgift är att förverkliga visionen av filmen, och överse så att alla olika delar som foto, ljud, ljus m.m. stämmer överens. Förverkligandet innefattar att hjälpa de medverkande att bli sitt bästa jag – att charmen, humorn och allvaret kan visas upp utan ett filter av nervositet. Jobbar man med oerfarna skådespelare som till exempel statister eller företagets egen personal kan det vara en god idé att innan inspelning prata med de medverkande och i bästa fall etablera kontakt under mer informella omständigheter. Finns det ett ömsesidigt förtroende är det lättare att få den medverkande att slappna av, och man har en grundläggande förståelse för vad som kan dra fokus från kameran till berättelsen eller aktiviteten. Här är det ofta en fördel med en utomstående filmregissör – känner man varandra (man kanske har valt att göra en film internt) så kan bekantskapen skapa ännu mer prestationskrav. Det är också lätt hänt att man i ivern att hjälpa sin medarbetare framför kameran säger saker som snarare stjälper än hjälper. Populates erfarna regissör är tränad i att hjälpa människor att hitta sitt naturligaste uttryck och det gör stor skillnad för slutresultatet.

Filmens växlingar förnöjer

I många beställningsfilmer handlar det inte om skådespelare som ska sätta sig in i en roll, och då kanske man tänker att en regissör är överflödig. Men regissören tänker, förutom på de medverkandes prestationer, även på filmen som helhet. Vilka tempoväxlingar behövs? Var behövs de? Finns det någon dramatisk uppbyggnad och hur understryks den? Hur illustreras budskapet på bästa sätt? Ingen tycker om att lyssna på en föreläsare som låter likadant i en timme. Även om beställningsfilmen som del av strategisk kommunikation i regel är betydligt kortare, tycker ingen heller om att se på en film som är likadan i fem minuter. I slutändan handlar det ju om att få fram ett budskap, och där säkerställer regissören att budskapet lyfts fram på bästa sätt. Så jobbar vi inom Populate som contentbyrå när vi skapar bra, användbart kommunikationsmaterial för företag.

16.08.2018

Tim Vågbratt

Filmproduktion i 5 enkla steg

Din organisation eller företag har fattat beslut om att börja använda er av film i er kommunikation och ni funderar på vad som är bra reklam. Men hur går ni tillväga för att börja arbeta med filmproduktion på ett strategiskt och effektivt sätt? Här är en guide om fem enkla steg på vad du ska tänka på när du sätter igång.

Läs mer...

16.08.2018

Christopher Liljebäck

Varför filmmusiken i Pixarsfilmer får oss att gråta

”Människor kommer med tid inte komma ihåg vad du säger eller vad du gör – de kommer komma ihåg vilken känsla du gav dom.” – Matthew Luhn, manusförfattare, Pixar Studios. Hands down. Jag grät när jag såg Toy Story 3 på bio, jag var 27 år. Jag grät även till filmen UP! Kanske även en tår i Finding Nemo. Jag är helt säker på att jag inte är ensam, för det är fantastiska filmer och även ett otroligt hantverk. Men är det verkligen så rörande att få följa ett gäng levande leksakers äventyr eller en animerad guldfisk på jakt efter sin försvunne son? I denna artikel tar jag upp ett avgörande element som är en av orsakerna till att dessa filmer lyckas skapa så mycket känslor hos oss som tittar.

Läs mer...

Rådgivning och strategi

Vi vägleder dig att använda filmmediet på rätt sätt för att uppnå dina affärs- och verksamhetsmål. Ibland kan film vara ett olämpligt verktyg, beroende på syfte, mål och förutsättningar. Då kommer vi att rekommendera dig en annan lösning.

Story

Att skapa starka berättelser är grunden för bra kommunikation. Vi vill sätta berättandet i fokus, för det är endast då vi kan vi beröra och ge tittaren en stark upplevelse.

Produktion

Vi kan hjälpa dig med all typ av filmproduktion. För oss som filmbyrå är det nämligen mål och syfte med kommunikationen som styr valet av filmformat, inte tvärtom.

Distribution och spridning

I dagens medielandskap måste distributionen vara en del i den kreativa processen för att du ska kunna få effekt av dina filmaktiviteter. Vi tar ansvar för att dina filmer får en optimal spridning utifrån de förutsättningar som du har.