Aktuellt

Läs om det som är aktuellt på Populate

Nu rekryterar vi – vill du vara med på vår resa?

Vår ambitionen är att vara ledande i utvecklingen av filmmediet som ett värdeskapande kommunikationsverktyg. Vårt löfte är att skapa mätbar effekt och förändring för våra kunder i deras kommunikation genom att använda filmmediet på rätt sätt. Vi tror att teknikutvecklingen kommer att kräva en ny disciplin med expertkompetens inom kommunikation, storytelling, filmproduktion och spridning. Vi ska bli den ledande aktören i Sverige inom den disciplinen. Vill du vara med på vår resa?

Nu söker vi en projektledare och en produktionsledare

Read more →

”Vi älskar sävja” till Uppsala Kortfilmfestival

Dokumentärserien ”Vi älskar Sävja” har blivit utvald att visas under Uppsala internationella kortfilmsfestival 19–25 oktober tillsammans med 300 andra filmer från 50 länder. Dokumentärserien produceras med stöd från Uppsala kommun i samverkan med lokala föreningar och filmbyrån Populate, som har producerat filmen. 

Kan man förändra stämningen och attityden i ett område? Anders Land, dokumentärfilmare på Populate och boende i Sävja, menar att det går. Arbetet med dokumentärserien inleddes 2013 och följer utvecklingen i Uppsalaförorten Sävja från att biblioteket brändes ner i mars 2013. Det åttonde och sista avsnittet släpps 5 december 2015.

Read more →

Berättelser är verktyg för livet

–  Berättelser är verktyg för livet!

Kenneth Burke, amerikansk litteraturhistoriker och filosof

Vi människor måste ha berättelser för att förstå oss själva och få livet att fungera.

President Francis Underwood från TV-serien House of Cards förstår det och bestämmer sig för att ta hjälp av författaren Thomas Yates för att sälja America Works, sitt stora reformarbete för att skapa arbetstillfällen. Francis förstår att det krävs mer än bara fakta och siffror för att få folk att ”köpa” hans vision. Det behövs känslor, engagemang och övertygelse.

Read more →

Storslam för Populate på Telly Awards

Populate fortsätter att skörda internationella framgångar för sina kreativa filmer. I den 36:e upplagan av den amerikanska filmfestivalen Telly Awards vann byrån 7 priser.

Det är femte året i rad som Populate vinner flera priser på Telly Awards, en av världens största filmfestivaler för beställningsfilmer. Filmer för bland annat Stockholm län landsting, DeLaval och organisationen Tjejers rätt i samhället har fått priser.

Read more →

Två nya ledamöter i Populates styrelse

Filmbyrån Populate stärker sin styrelse med två nya externa styrelseledamöter, Karin Nelsson och Ann-Kristin Lyttkens. Populate är en kommunikationsbyrå för film och hjälper uppdragsgivare att använda film som ett effektivt kommunikationsverktyg. 

– När mängden film växer så pass kraftigt på nätet kommer ROI och effektmätning vara viktiga värdeskapande parametrar för marknaden. Därför är vi mycket glada över att Karin Nelsson har valt att arbeta i vår styrelse. Hennes gedigna erfarenhet och kompetens av effektmätning kommer att vara en viktig del i våra ambitioner med att positionera Populate som den filmbyrån som skapar effekt och mätbar förändring för uppdragsgivarna, säger Ehsan Nasari, VD och en av grundarna av Populate.

Read more →

Populate på Kommunikationsdagarna 2015

Den 27-28 augusti samlas kommunikatörer från landets alla landsting och regioner för inspiration och erfarenhetsbyte under det som kallas för Kommunikationsdagarna, ett arrangemang av Stockholm läns landsting. Under två dagar kommer alla deltagare att få höra på spännande seminarier och utbyta erfarenheter. 

Read more →

Fem steg till att lyckas på Youtube

”Fem steg till att lyckas på YouTube” är en modig titel, men jag tror faktiskt att jag har rätt.

Enligt min erfarenhet är den största anledningen till att företag inte lyckats nå ut via YouTube helt enkelt att det saknas en grundläggande förståelse för hur plattformen fungerar. Man vet hur man laddar upp filmer, sätter titlar och beskrivningar. Kanske har man till och med optimerat sin kanalsida. Men där tar det oftast slut. För att skrapa lite på ytan och visa upp den otroliga potential som finns tillgänglig i de inbyggda verktygen på YouTube tänkte jag ge några enkla tips för hur du ger din nästa kampanj de bästa förutsättningarna.

Read more →

Sida väljer Populate

Biståndsmyndigheten Sida har valt Populate som filmbyrå för att ta fram en kortare informationsfilm som snabbt och effektivt når ut med Sidas budskap till den svenska allmänheten

–  Vi ser fram emot att arbeta med Populate för att öka kunskapen om svenskt bistånd och dess resultat. Vi behöver bli bättre på att använda film i vårt kommunikationsarbete.

Joachim Beijmo, Kommunikationschef på Sida.

Read more →

YouTube lyfter interaktivitet i filmer med KORT

För lite drygt en månad sedan släppte YouTube ”kort”, en helt re-designad version av de ”annotations” som sedan flera år tillbaka varit en välanvänd metod för att lägga in interaktiva element i filmer.

Det är en intressant utveckling som ger nya spännande möjligheter för innehållsskapare, men framför allt är det ett steg mot att sätta en grafisk standardisering för interaktionen i YouTube-filmer, något som jag tror är både bra och nödvändigt.

Read more →

Dokumentärfilm om ungdomars droganvändning

Idag släpps filmtrailer till dokumentärfilmen Lycka och helvete, en dokumentär i två delar där unga personer i Uppsala, ärligt berättar om sina egna erfarenheter av droger.

Filmkonceptet är en så kallad Social Film där tittarna bjuds in för att medverka mellan de två olika avsnitten med sina berättelser. Socialnämnden och Uppsala läns Landsting har finansierat projektet genom bidrag till föreningarna IOGT-NTO, FMN (Föreningen mot narkotika) och UNF (Ungdomens nykterhetsförbund).

Read more →