Aktuellt

Läs om det som är aktuellt på Populate

Populate nominerade till Svenska Publishingpriset

HURRA! Filmbyrån Populate är nominerade för fem produktioner i fyra kategorier i den nationella tävlingen Publishingpriset.

Publishingpriset är en årlig jurybedömd kommunikationstävling för film, print och webb. Tävlingen är fristående och uppmärksammar god redaktionell kommunikation marknadskommunikation.

Sammanlagt är det fem filmer som Populate blivit nominerade för: En film om villkoren i vården för Sveriges Läkarförbund, en film för Akademiska Sjukhuset som visar det fantastiska arbetet som görs på intensivvårdsavdelningen för nyfödda samt en film för Systembolaget som berättar om idén med Systembolaget. Sist men inte minst är det en film för Järva ungdomsmottagning som skildrar en grupp ungdomars trassliga vardagsliv samt en film för Stiftelsen Allmänna Barnhuset som belyser barnens roll när föräldrar hamnar i konflikt med varandra.

Tävlingens bedömningskriterier:

Beroende på typ av tävlingsbidrag finns det olika kriterier, inom filmkategorin bedömer juryn filmens design (grafiska lösningar, klippning, kostym, scenografi, specialeffekter), filmfoto (foto, kamerarörelser och ljussättning), ljud (musik, voice-over, ljudeffekter) och regi. Vinnarna utses på Berns i Stockholm den 23 oktober.

 

Är du nyfiken på Populates bidrag kan du se dem här:

Filmer som marknadsför ett företag

Systembolaget på 77 sekunder
Populate på uppdrag av Systembolaget AB

 

Filmer som marknadsför en organisation

”Världens Bästa Jobb”
Populate på uppdrag av Akademiska Sjukhuset

 

Filmer som marknadsför tjänster

Doors – Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Populate på uppdrag av Stiftelsen Allmänna Barnhus

Järva ungdomsmottagning – Någon som lyssnar på dig
Populate på uppdrag av Järva Ungdomsmottagning/SLL

 

Opinionsbildningsfilmer

”Vården delas upp i små, små bitar”
Populate på uppdrag av Sveriges Läkarförbund

Read more →

Nu anställer vi

Vill du bli en del av vårt team?

Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag med goda utvecklingsmöjligheter, en flexibel arbetsplats med stor frihet under ansvar och en marknadsmässig lön. Du kommer att sitta i moderna verksamhetslokaler i centrala Uppsala med närhet till caféer, restauranger och gym.

Populate är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer inom film. Under 2016 kom vi på en tredje plats i Regi:s kundnöjdhetsstudie ”Årets byrå” och fick flertalet priser för våra filmer, bland annat i Cannes. Genom att skapa effekt för våra uppdragsgivare får vi fler uppdrag och växer stadigt. Vi är nio heltidsanställda konsulter inom film och kommunikation och sitter i moderna verksamhetslokaler på Dragarbrunnsgatan 36c i Uppsala.

Just nu söker vi en erfaren digital kommunikatör med inriktning mot projektledning inom film och en motion-graphics designer. Läs mer om tjänsterna under ”Karriär

Read more →

Populate prisad på internationell filmfestival

Pressmeddelande Populate AB

2017-07-14

Prisad på internationell filmfestival

Filmbyrån Populate fortsätter att skörda internationella framgångar för sina kreativa filmproduktioner. Idag kan Populate tillkännage att filmproduktioner för Ahlsell, Akademiska sjukhuset och Folktandvården i Stockholm har fått priser i Telly Awards, NY, USA.

Read more →

Populate visar en kraftig tillväxt

Pressmeddelande

”Vår största tillväxthinder är kompetensförsörjning”, säger Ehsan Nasari, VD på Populate, efter att bolaget kanske gjort sitt bästa år någonsin när han summerar 2016.

2016 blev ett mycket framgångsrikt år för den Uppsalabaserade filmbyrån Populate. Flytt till nya verksamhetslokaler, en tillväxt på 60% och pris i Cannes. Och i februari 2017 blev det också klart att Populate är en av de filmbyråerna i Sveriges med mest nöjda kunder, när bolaget kom på en tredjeplats i Regis nöjdkundhetstävling ”Årets byrå”.

– När vi summerar 2016 kan jag konstatera att det kanske är vårt mest framgångsrika verksamhetsår någonsin. Vi befinner oss på en glödhet online-video marknad och vår största tillväxt hinder just nu är kompetensförsörjning, säger Ehsan Nasari.

Online-video marknaden fortsätter att växa kraftig, både i Sverige och globalt. Globala aktörer som Netflix, Facebook och Youtube driver på utvecklingen. Att film som kommunikationsform växer innebär också en stor omställning för många varumärken, som står inför ett paradigmskifte.

– Den stora utmaningen för många varumärken är hur de ska skapa effekt av film i sin kommunikation. Konsumenterna är hänsynslösa i sin selektering, och som avsändare måste man förtjäna mottagarens uppmärksamhet. Lösningen är sällan ”en till film” på Internet. Med vårt koncept som en kommunikationsbyrå för film med fokus på effekt och resultat ligger vi helt rätt positionerad på marknaden idag, vilket är en av anledning till vår kraftiga tillväxt, säger Ehsan Nasari.

Under våren producerade Populate en serie med filmer för Sveriges läkarförbund inför avtalsrörelsen. Filmerna har nåtts av miljonpublik. Engagemanget och genomslaget för filmerna har varit stort ute i landet, både bland Läkarförbundets egna medlemmar och allmänheten.

– Projektet med Läkarförbundet är ett exempel på hur kraftfullt filmmediet kan vara, om man jobbar med det på rätt sätt. Distributionen av film måste in som en del i den kreativa processen om man vill ha effekt. Och så får man inte tumma på kvalitén i berättandet (läs mer om projektet).

För mer information
Ehsan Nasari /VD
+46 (0) 736298403
ehsan.nasari@populate.se

Read more →

3:e plats i Årets Byrå 2017

Vi knep en tredje plats i Årets Byrå!

Årets Byrå är bransch- och kvalitetsstudien som undersöker nöjdheten hos branschens kunder kring leveranskvalitet, kompetens och samarbete. Detta var första gången Populate deltog i studien.

– Vi känner oss oerhört stolta och hedrade över den här utmärkelsen då den helt och hållet grundar sig på vad våra kunder vårt samarbete. Det här är också ett tecken på att vi lyckats bibehålla kvaliteten i våra samarbeten under ett då vi haft stark tillväxt, flyttat in nya verksamhetslokaler och fått in nya duktiga medarbetare, säger Ehsan Nasari, VD för Populate AB.

Årets Byrå är en bransch- och kvalitetsstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer och vad som är avgörande vid valet av byrå. Studien genomförs av analysföretaget Regi, i samarbete med bl.a. Veckans Affärer och Resume, och är den största byråstudien inom kommunikations-branschen. 170 svenska kommunikationsbyråer har utvärderats av sina kunder, resultatet är baserat på närmare 3.000 enskilda intervjuer.

Här kan du se samtliga vinnare: https://goo.gl/LNaxQ6

Read more →

Populate nominerad till Årets Byrå

Nu är den 17:e upplagan av ”Årets Byrå” summerad och klar. För första gången deltar produktionsbolag och produktionsbyråer och filmbyrån Populate är en av de nominerade.

Årets Byrå är en bransch- och kvalitetsstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer och vad som är avgörande vid valet av byrå. Studien genomförs av analysföretaget Regi, i samarbete med bl.a. Resume och Veckans Affärer, och är den största byråstudien i kommunikationsbranschen. 170 svenska kommunikationsbyråer har utvärderats av sina kunder, resultatet är baserat på närmare 3.000 enskilda intervjuer

– Vi känner oss väldigt stolta över att ha blivit nominerade, inte minst med anledning av att det är våra uppdragsgivare som har betygsatt oss. Nu ser vi fram emot galan i februari, säger Ehsan Nasari, VD för Populate AB.

Kvalificeringskrav
Det finns ett antal kvalificeringskrav för att officiellt ingå i branschstudien. Byrån måste ha en byråintäkt på minst 7 mkr (baserat på senaste bokslutet per den sista augusti 2016), byrån måste få minst 8 bedömningar för att räknas med i studien och byrån ska skicka in samtliga kunder som uppfyller kraven.

Den 21 februari utses vinnarna i varje kategori på en gala på Münchenbryggeriet i Stockholm.

För mer information, kontakta Ehsan Nasari på 0736-29 84 03 eller
ehsan.nasari@populate.se

Läs mer om Årets Byrå och se alla nominerade på
aretsbyra.se

Read more →

Rättsmedicinalverket väljer Populate

Pressmeddelande

Rättsmedicinalverket har valt Populate som filmbyrå för att ta fram en kortfilm om medicinsk åldersbedömning för ensamkommande.

– Vi uppfattar Populate som en innovativ och modern filmbyrå. Att de är noggranna med detaljer stod tidigt klart då de föreslog att en förstudie ska göras innan filmproduktionen startar. Det här är ett samarbete vi ser fram emot, säger Helena Norman, kommunikationschef vid Rättsmedicinalverket.

Rättsmedicinalverket ansvarar för rättspsykiatrisk, rättsmedicinsk, rättskemisk och rättsgenetisk verksamhet med uppgift att bistå rättsväsendet med undersökningar och bedömningar. Verket är en central förvaltningsmyndighet.

– Rättsmedicinalverket har en viktig roll i det svenska rättsväsendet.
Genom sina utredningar bidrar verket till rättssäkerheten i Sverige. Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med de, säger Ehsan Nasari, VD för Populate.

I Populates arbetsgrupp ingår Anders Land, Tim Vågbratt, Fredrik Lundqvist och Kim johansson.

Read more →

Film om tunnelbanan får pris i USA

Under 2015 hjälpte vi Förvaltning för utbyggd tunnelbana i Stockholm läns landsting med flertalet filmprojekt i syfte att informera medborgarna om den stora tunnelbaneutbyggnaden i Stockholms län. En av filmerna, som på ett kortfattat sätt sammanfattar hela den stora tunnelbaneutbyggnaden i Stockholms län, blev belönad i ett av världens störs filmfestivaler för beställningsfilm. Filmen har fått pris på Telly Awards, NY, USA, inom kategorin ”information – online video”

I veckan höll vi ett kunskapsseminarium för Förvaltning för utbyggd tunnelbana med efterföljande prisutdelning.

Se filmen här nedanför:

Read more →

Filmen ”kan en tia utrota fattigdom” får pris på Telly Awards

Under 2015 producerade vi en film för biståndsmyndigheten Sida, som ville informera allmänheten om hur svensk bistånd fungerar. Filmen ”kan en tia utrota fattigdom” har nu fått pris bland 13 000 bidrag på ett av världens största filmfestivaler för beställningsfilm, Telly Awards i USA.

Förra veckan höll vi ett kunskapsseminarium för Sida med efterföljande prisutdelning. Grattis Sida och grattis Kamran Ghodsi på Populate som är manusförfattare och skapare av filmen.

Se filmen här nedanför.

Read more →

Dramakomedin ”Sveriges bästa svensk” bland vinnarna i Cannes

Vår film ”Sveriges bästa svensk” har bland nästan 1000 bidrag från hela världen placerat sig bland vinnarna i Cannes Corporate Media & TV Awards 2016. Kategorin där filmen är en av vinnarna heter Non profit/CSR. Under galamiddagen på Palm Beach i Cannes den 13 oktober avslöjas vilka filmer som vinner guld, silver och slutligen Grand Prix.

Cannes Corporate Media & TV Awards hedrar årligen världens finaste företagsfilmer och Tv-produktioner. Det är den enda festival för företagsfilmer som äger rum i Cannes som är känd för sina festivaler för långfilm och reklamproduktioner.

Sveriges bästa svensk är en humoristisk film som handlar om integration, assimilation och svenskhet. Genom humor ställs frågan vad vi egentligen menar med integration och vad som är svenskt?

Filmprojektet är finansierat av Uppsala kommun tillsammans med Länsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Studieförbunden ABF och Studieförbundet Vuxenskolan i Uppsala län är projektägare för filmprojektet. Filmen visades under Almedalen och under hösten visas filmen på många håll, i studiecirklar, skolor, på SFI-utbildningar och personalutbildningar.

Read more →