Aktuellt

Läs om det som är aktuellt på Populate

Populate visar en kraftig tillväxt

Pressmeddelande

”Vår största tillväxthinder är kompetensförsörjning”, säger Ehsan Nasari, VD på Populate, efter att bolaget kanske gjort sitt bästa år någonsin när han summerar 2016.

2016 blev ett mycket framgångsrikt år för den Uppsalabaserade filmbyrån Populate. Flytt till nya verksamhetslokaler, en tillväxt på 60% och pris i Cannes. Och i februari 2017 blev det också klart att Populate är en av de filmbyråerna i Sveriges med mest nöjda kunder, när bolaget kom på en tredjeplats i Regis nöjdkundhetstävling ”Årets byrå”.

– När vi summerar 2016 kan jag konstatera att det kanske är vårt mest framgångsrika verksamhetsår någonsin. Vi befinner oss på en glödhet online-video marknad och vår största tillväxt hinder just nu är kompetensförsörjning, säger Ehsan Nasari.

Online-video marknaden fortsätter att växa kraftig, både i Sverige och globalt. Globala aktörer som Netflix, Facebook och Youtube driver på utvecklingen. Att film som kommunikationsform växer innebär också en stor omställning för många varumärken, som står inför ett paradigmskifte.

– Den stora utmaningen för många varumärken är hur de ska skapa effekt av film i sin kommunikation. Konsumenterna är hänsynslösa i sin selektering, och som avsändare måste man förtjäna mottagarens uppmärksamhet. Lösningen är sällan ”en till film” på Internet. Med vårt koncept som en kommunikationsbyrå för film med fokus på effekt och resultat ligger vi helt rätt positionerad på marknaden idag, vilket är en av anledning till vår kraftiga tillväxt, säger Ehsan Nasari.

Under våren producerade Populate en serie med filmer för Sveriges läkarförbund inför avtalsrörelsen. Filmerna har nåtts av miljonpublik. Engagemanget och genomslaget för filmerna har varit stort ute i landet, både bland Läkarförbundets egna medlemmar och allmänheten.

– Projektet med Läkarförbundet är ett exempel på hur kraftfullt filmmediet kan vara, om man jobbar med det på rätt sätt. Distributionen av film måste in som en del i den kreativa processen om man vill ha effekt. Och så får man inte tumma på kvalitén i berättandet (läs mer om projektet).

För mer information
Ehsan Nasari /VD
+46 (0) 736298403
ehsan.nasari@populate.se

Read more →

3:e plats i Årets Byrå 2017

Vi knep en tredje plats i Årets Byrå!

Årets Byrå är bransch- och kvalitetsstudien som undersöker nöjdheten hos branschens kunder kring leveranskvalitet, kompetens och samarbete. Detta var första gången Populate deltog i studien.

– Vi känner oss oerhört stolta och hedrade över den här utmärkelsen då den helt och hållet grundar sig på vad våra kunder vårt samarbete. Det här är också ett tecken på att vi lyckats bibehålla kvaliteten i våra samarbeten under ett då vi haft stark tillväxt, flyttat in nya verksamhetslokaler och fått in nya duktiga medarbetare, säger Ehsan Nasari, VD för Populate AB.

Årets Byrå är en bransch- och kvalitetsstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer och vad som är avgörande vid valet av byrå. Studien genomförs av analysföretaget Regi, i samarbete med bl.a. Veckans Affärer och Resume, och är den största byråstudien inom kommunikations-branschen. 170 svenska kommunikationsbyråer har utvärderats av sina kunder, resultatet är baserat på närmare 3.000 enskilda intervjuer.

Här kan du se samtliga vinnare: https://goo.gl/LNaxQ6

Read more →

Populate nominerad till Årets Byrå

Nu är den 17:e upplagan av ”Årets Byrå” summerad och klar. För första gången deltar produktionsbolag och produktionsbyråer och filmbyrån Populate är en av de nominerade.

Årets Byrå är en bransch- och kvalitetsstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer och vad som är avgörande vid valet av byrå. Studien genomförs av analysföretaget Regi, i samarbete med bl.a. Resume och Veckans Affärer, och är den största byråstudien i kommunikationsbranschen. 170 svenska kommunikationsbyråer har utvärderats av sina kunder, resultatet är baserat på närmare 3.000 enskilda intervjuer

– Vi känner oss väldigt stolta över att ha blivit nominerade, inte minst med anledning av att det är våra uppdragsgivare som har betygsatt oss. Nu ser vi fram emot galan i februari, säger Ehsan Nasari, VD för Populate AB.

Kvalificeringskrav
Det finns ett antal kvalificeringskrav för att officiellt ingå i branschstudien. Byrån måste ha en byråintäkt på minst 7 mkr (baserat på senaste bokslutet per den sista augusti 2016), byrån måste få minst 8 bedömningar för att räknas med i studien och byrån ska skicka in samtliga kunder som uppfyller kraven.

Den 21 februari utses vinnarna i varje kategori på en gala på Münchenbryggeriet i Stockholm.

För mer information, kontakta Ehsan Nasari på 0736-29 84 03 eller
ehsan.nasari@populate.se

Läs mer om Årets Byrå och se alla nominerade på
aretsbyra.se

Read more →

Rättsmedicinalverket väljer Populate

Pressmeddelande

Rättsmedicinalverket har valt Populate som filmbyrå för att ta fram en kortfilm om medicinsk åldersbedömning för ensamkommande.

– Vi uppfattar Populate som en innovativ och modern filmbyrå. Att de är noggranna med detaljer stod tidigt klart då de föreslog att en förstudie ska göras innan filmproduktionen startar. Det här är ett samarbete vi ser fram emot, säger Helena Norman, kommunikationschef vid Rättsmedicinalverket.

Rättsmedicinalverket ansvarar för rättspsykiatrisk, rättsmedicinsk, rättskemisk och rättsgenetisk verksamhet med uppgift att bistå rättsväsendet med undersökningar och bedömningar. Verket är en central förvaltningsmyndighet.

– Rättsmedicinalverket har en viktig roll i det svenska rättsväsendet.
Genom sina utredningar bidrar verket till rättssäkerheten i Sverige. Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med de, säger Ehsan Nasari, VD för Populate.

I Populates arbetsgrupp ingår Anders Land, Tim Vågbratt, Fredrik Lundqvist och Kim johansson.

Read more →

Film om tunnelbanan får pris i USA

Under 2015 hjälpte vi Förvaltning för utbyggd tunnelbana i Stockholm läns landsting med flertalet filmprojekt i syfte att informera medborgarna om den stora tunnelbaneutbyggnaden i Stockholms län. En av filmerna, som på ett kortfattat sätt sammanfattar hela den stora tunnelbaneutbyggnaden i Stockholms län, blev belönad i ett av världens störs filmfestivaler för beställningsfilm. Filmen har fått pris på Telly Awards, NY, USA, inom kategorin ”information – online video”

I veckan höll vi ett kunskapsseminarium för Förvaltning för utbyggd tunnelbana med efterföljande prisutdelning.

Se filmen här nedanför:

Read more →

Filmen ”kan en tia utrota fattigdom” får pris på Telly Awards

Under 2015 producerade vi en film för biståndsmyndigheten Sida, som ville informera allmänheten om hur svensk bistånd fungerar. Filmen ”kan en tia utrota fattigdom” har nu fått pris bland 13 000 bidrag på ett av världens största filmfestivaler för beställningsfilm, Telly Awards i USA.

Förra veckan höll vi ett kunskapsseminarium för Sida med efterföljande prisutdelning. Grattis Sida och grattis Kamran Ghodsi på Populate som är manusförfattare och skapare av filmen.

Se filmen här nedanför.

Read more →

Dramakomedin ”Sveriges bästa svensk” bland vinnarna i Cannes

Vår film ”Sveriges bästa svensk” har bland nästan 1000 bidrag från hela världen placerat sig bland vinnarna i Cannes Corporate Media & TV Awards 2016. Kategorin där filmen är en av vinnarna heter Non profit/CSR. Under galamiddagen på Palm Beach i Cannes den 13 oktober avslöjas vilka filmer som vinner guld, silver och slutligen Grand Prix.

Cannes Corporate Media & TV Awards hedrar årligen världens finaste företagsfilmer och Tv-produktioner. Det är den enda festival för företagsfilmer som äger rum i Cannes som är känd för sina festivaler för långfilm och reklamproduktioner.

Sveriges bästa svensk är en humoristisk film som handlar om integration, assimilation och svenskhet. Genom humor ställs frågan vad vi egentligen menar med integration och vad som är svenskt?

Filmprojektet är finansierat av Uppsala kommun tillsammans med Länsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Studieförbunden ABF och Studieförbundet Vuxenskolan i Uppsala län är projektägare för filmprojektet. Filmen visades under Almedalen och under hösten visas filmen på många håll, i studiecirklar, skolor, på SFI-utbildningar och personalutbildningar.

Read more →

Välkommen Systembolaget

Systembolaget har tecknat avtal med Populate som sin huvudsakliga leverantör av både strategiska och operativa filmtjänster. Uppdraget omfattar alltifrån strategi till idé/koncept, kreativ produktion och spridning. Populate ska bland annat stödja Systembolaget i processen att sätta upp en effektiv organisation och rutiner för rörlig media samt hjälpa de i att integrera rörlig media i löpande kommunikationsarbete.

Läs vårt pressmeddelande här: http://www.mynewsdesk.com/se/populate/pressreleases/systembolaget-vaeljer-populate-1450708

 

Read more →

Uppsala nya tidning skriver om ”Sveriges bästa svensk”

Just nu pågår filmproduktionen av novellfilmen ”Sveriges bästa svensk”. Filmen, som har premiär den 25 maj 2016, handlar om en man som får reda på att han fått svenskt medborgarskap, och beslutar sig för att bli Sveriges bästa svensk. Huvudrollen spelas av Hassan Brijany, som fick ett Guldbagge 2007 för sin roll i ”Ett öga rött”.

Läs artikel från UNT om projektet här http://unt.se/kultur-noje/film-som-undersoker-svenskheten-4185621.aspx

 

Read more →

Studieförbund i unikt samarbete om integrationsfilm

Studieförbundet Vuxenskolan och ABF i Uppsala län tar just nu fram en film som ska användas i hela Sverige i studiecirklar och diskussioner om integration och vad som är ”svenskt”. Populate står bakom projektet.

Om filmen

Filmen kommer att heta ”Sveriges bästa svensk”, och handlar om Hussein, en medelålders man som får beskedet att han ska bli svensk medborgare. Upprymd bestämmer han sig för att gå ”all in” och bli Sveriges bäste svensk. Men vad är svenskt egentligen? Vad äter en svensk? Vad gör en typisk svensk? I filmen uppstår många roliga förvecklingar som leder fram till filmens huvudfråga: Kan man vara svensk och invandrare samtidigt?

Read more →